Hoe bereken je een structurele salarisverhoging in procenten?

In een CAO, met een looptijd van 16 maanden, is overeengekomen dat per 1 juli 2007 de brutolonen verhoogd worden met 3½%. Daarnaast zal per medio december een eenmalige uitkering ter grootte van ½ % plaatsvinden als extra compensatie voor de inflatie. Tot slot vind er nog een bruto salarisverhoging plaats van 1½% m.i.v. 1 mei 2008. Hoeveel procent bedraagt de structurele salarisverhoging in 2008 volgens deze CAO ?
a 1 %
b 1¾ %
c 2¼ %
d 2¾ %

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Economie
15.7K

Antwoorden (1)

Let hier bij op dat we te maken hebben met BRUTOlonen. Dat betekent dat ik het antwoord kan geven op de procentuele verandering op het brutoloon. Het nettoloon (en het bedrag wat jij uiteindelijk op je rekening krijgt bijgeschreven) hangt af van allerlei inhoudingen welke terug te vinden zijn op je loonstrook.

Om de som te berekenen:
(100%* x) 1,035** x 1,015*** = 105,0525. Oftewel je brutoloon is na de verhoging van mei 5,0525% procent hoger dan het loon waarmee je begon voor 1 juli 2007.

Toelichting:
*We nemen 100% als het loon wat je had op 30 juni 2007. Staat overigens tussen haakjes omdat deze stap niet per se nodig is. Maakt het wel wat overzichtelijker
** De eerste verhoging op 1 juli 2007
*** De tweede verhoging per 1 mei 2008
**** De eenmalige compensatie van een half procent telt niet mee aangezien deze eenmalig is en verder geen gevolgen zal hebben op verdere uitbetalingen.