Wat zijn de mogelijke oplossingen voor de crisis in Griekenland en wat is er al geprobeerd?

Ik moet een economie werkstuk over Griekenland maken, maar kan dit niet goed vinden. Heeft iemand handige sites?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie

Het beste antwoord

Hoi, het simpele antwoord dat niemand schijnt te willen horen is dat Griekenland zijn verdiencapaciteit moet vergroten. Dus meer/betere producten maken en die verkopen/exporteren en/of diensten (denk aan toeristen) dan hebben mensen en bedrijven weer inkomsten. Met die inkomsten kunnen ze weer spullen kopen en is er weer een markt voor meer bedrijven/producten etc.

Europa dwingt Griekenland echter nu zijn economie (nog) verder kapot te bezuinigen. Iets dat ook een hobby van ons eigen kabinet is. Tot nu toe wordt er aan Griekse banken geld gegeven in de hoop dat alles vanzelf weer beter wordt (wel beloven om te bezuinigen hoor!!) die banken stoppen dat niet in de Griekse economie maar zetten dat zo veilig mogelijk weg in het buitenland. De rest gaat op aan betaling van lopende leningen en even later is dat geld dan toch weer op. De man in de straat ziet geen ene Euro van dat geld.

Naast het vergroten van de eigen verdiencapaciteit (het BBP/Bruto Binnenlands Product) moet de overheid zijn kasboekje op orde brengen door redelijke belastingen te heffen en die ook innen. Dat geld moet de overheid dan uitgeven aan verstandige zaken als zorg, onderwijs, openbare diensten- en infrastructuur en sociale hulp.