Waarom is het handig om voor een inflatie geld te lenen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Economie
5.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geld lenen is niet vaak handig. Maar als de rente van je lening lager is dan de inflatie ga je er reëel gezien op voorruit, simpel gezien.
Dit gaat alleen lang niet altijd op. Als je bijvoorbeeld een gemiddelde hoeveelheid vermogen hebt, betaal je vanaf een bepaald bedrag ( de €23.000-€24.000) nog extra belasting.
ronron1212
7 jaar geleden
@Maarten2212 Wat heeft 23000-24000 te betekenen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 ik bedoel de vermogensbelasting in box 3. Daar geldt een heffingsvrij deel van €24.437, dit bedrag kende ik niet meer uit mijn hoofd. Over je vermogen boven de €24.437 betaal je dus extra belasting (1,2%).

Antwoorden (2)

In principe is het simpel. Als jij een lening doet en daarna treedt er inflatie op dan is het geld dat jij geleend hebt minder waard geworden. Dat betekent dat het geld dat je terug moet betalen dus ook minder waard is, en dat je het dus *in principe* makkelijker terug kunt betalen. (Maar... Zie probleem b.)

Geld lenen is voor een consument of bedrijf eigenlijk alleen "handig" als je met dat geld een investering kunt doen die zichzelf vrijwel zeker zo goed terugverdient dat je met de extra inkomsten de extra kosten van de lening (oftewel de rente) kunt dragen, plus natuurlijk de eventuele bijkomende kosten die je nodig hebt om de investering te gelde te kunnen maken. Als daarna een hoger-dan-verwachte inflatie optreedt en het bedrijf kan met die inflatie ook de inkomsten nominaal hoger laten worden, dan heb je dus sneller de lening terugbetaald, en/of doet de terugbetaling van de lening minder pijn.

Problemen zijn natuurlijk dat:
a) Je weet niet van tevoren of en zo ja hoe veel inflatie er gaat optreden, dus dat is speculeren.
b) Je moet er ook maar net in slagen om ook nominaal meer inkomsten te krijgen. (Als ik een vast contract voor een vast bedrag per maand heb, en er treedt 10% inflatie op, dan zal ik mijn baas moeten overtuigen om mij een hoger percentage loonsverhoging te geven of anderszins meer inkomsten te genereren, of ik moet bijvoorbeeld iets vinden dat ik kan verkopen voor een hogere nominale waarde dan waarvoor het eerder weg zou zijn gegaan, anders devalueert mijn inkomen of de waarde van mijn bezittingen natuurlijk gewoon vrolijk mee met mijn lening en maakt het onder de streep weinig uit, en is alleen mijn welvaartspeil gedaald omdat ik met mijn overgebleven geld minder kan kopen dan vroeger.

Uiteraard is dit een verre van compleet verhaal en kun je er nog allerlei nuances en tegenvoorbeelden en verschillende soorten leningen en andere kredietconstructies (vaste/variabele rente, vaste/variabele looptijd, aflossingsvrij, buitenlandse valuta om er maar een paar te noemen) waar het verhaal moeilijker van wordt. Het is een enorme wetenschap en niet voor niets staan al zo veel jaren zaken als het bankwezen en de hypotheekmarkt zo heftig ter discussie. Maar dan wordt het wel een lang verhaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stel dat je een lening afsluit om een auto te kopen van 20.000 euro, als daarna inflatie optreedt tot het punt dat 20.000 euro zoveel waard is dat je er twee broden voor kan kopen, of er maar een uur voor hoeft te werken snap je waarom het handig was.

Aan de andere kant is het een ramp als je net iets waardevols verkocht hebt en het geld op de bank staat.