Is je spaarrekening een voorbeeld van reële rente of nominale rente?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie

Antwoorden (1)

Een spaarrekening is een voorbeeld van reële rente en van nominale rente. Maar in de praktijk zal voor de bank en de meeste spaarders alleen de nominale rente belangrijk zijn.

De nominale rente wordt door de bank "genoemd", b.v. in een advertentie waar spaarders worden gelokt. En ook voor de spaarder die zich er verder niet in verdiept (of wil verdiepen) zal alleen dat nominale rentepercentage voldoende zijn.

Spaarders die er iets dieper in willen duiken, willen eigenlijk ook wel eens weten wat de reële (de realiteit) of de effectieve rente is. Dat verandert niets aan de nominale rente, maar kan wel belangrijk zijn, voor het uiteindelijke resultaat op dat sparen.

Bank A biedt een rente van 3% op sparen. Dat is de nominale rente, en dat houdt in dat als je 100 Euro een jaar op de bank zet, je na dat jaar 103 Euro op je rekening hebt staan. Maar als de inflatie 2% is, dan kun je na dat jaar minder kopen voor je 100 Euro. De reele rente is dus eigenlijk 3 -2 = 1%.

Als je nog wat verder wilt gaan, dan kan een spaarder die flink wat geld heeft, er ook nog rekening mee houden dat hij 1,2 % vermogensrendementsheffing moet betalen. Dan gaat er van die 1% nog 1,2 % af, en dan zit je met een reële rente van MIN 0,2%. Nominaal krijgt hij een leuke rente, maar effectief of reëel gaat hij er zelfs op achteruit.

Om een nominale rente te weten te komen, daar hoef je niets voor te doen, en om een reële of effectieve rente te ontdekken, daar moet je een beetje voor rekenen. Geldt ook voor hypotheken, leningen en allerlei andere financiele producten.