Mag een werkgever je zomaar inplannen op je vaste vrije dag?

Ik ben altijd de maandagen vrij. De andere 4 dagen werk ik de hele dag. Nu zag ik op het rooster dat ik maandag 24 december ingepland sta. Ik heb mijn leidinggevende nog niet gesproken hierover maar ik vraag me af of ze me zomaar kan inplannen, zonder overleg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb gezien dat ik ingepland sta op een dag die als vrije dag voor mij geldt. 2 weken geleden zei ze nog dat ik t/m december de maandagen vrij ben. ( vanaf januari ga ik anders werken)

Antwoorden (3)

Er zijn inderdaad verschillende beroepen, waar het toegestaan is om met de feestdagen van het normale rooster af te wijken. Doorgaans gebeurt dit wel in overleg. Het ligt er dus maar aan in welke sector jij werkzaam bent.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik werk in de kinderopvang. Ik ben van heel het team (18 personen) de enige die op een vaste vrije dag is ingepland.het probleem is dat mijn leidinggevende teveel mensen heeft vrij gegeven voor die maandag ( die dus die dag normaal wel werken) en dus vast zit. Maar vanaf januari gaan mijn dagen veranderen. 2 weken geleden vroeg ik haar of dat pas vanaf januari ingaat zegt ze letterlijk: ja tot en met december ben jij de maandagen vrij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat dit in u contract moet staan. als je daar niks over terug vind dan mag dit volgens mij niet.. contract is contract.. als je niet werkt op die dagen dan is dat zo.. je moet niet de dupe zijn omdat je baas het verlof niet deftig kan regelen.. je moet zelf weten wat je doet, werken die dag of niet :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het digitaal urensysteem van ons staan de maandagen ook als vrij. Ik ga morgen als mij leidinggevende er is wel naar haar toe, want ben eigenlijk niet van plan om te komen werken die dag...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat er wel een meedenken van jouw kant mag plaatsvinden. Vertel je leidinggevende dat je het jammer vindt dat ze zich vergist heeft, maar dat je de kinderen niet de dupe wilt laten zijn, dus dat je haar wilt helpen voor deze keer. En de volgende keer graag in overleg. Mensen maken soms fouten. Maar een organisatie moet wel werkbaar blijven en dan is enige soepelheid, ook al ben je het niet ""verplicht"" wel heel aangenaam.
Praat erover, en maak een gebaar.... het zal je geen windeieren leggen: je hebt je leidinggevende op achterstand gezet. Zij zal een volgende keer ook voor jou inschikkelijk zijn.!!!
Ik denk dat er wel een meedenken van jouw kant mag plaatsvinden. Vertel je leidinggevende dat je het jammer vindt dat ze zich vergist heeft, maar dat je de kinderen niet de dupe wilt laten zijn, dus dat je haar wilt helpen voor deze keer. En de volgende keer graag in overleg.

Mensen maken soms fouten. Maar een organisatie moet wel werkbaar blijven en dan is enige soepelheid, ook al ben je het niet ""verplicht"" wel heel aangenaam.
Praat erover, en maak een gebaar…. het zal je geen windeieren leggen: je hebt je leidinggevende op achterstand gezet. Zij zal een volgende keer ook voor jou inschikkelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet zo dat ik nooit flexibel ben, ik ben degene die al vaker is komen opdraven als ze vast zat. Maar ik vind niet dat ik de dupe mag worden van een fout van haar. Zij geeft teveel mensen vrij en daarvoor kan ik dan terug komen.... Ze heeft dit ook zonder overleg gedaan, terwijl ik dus al plannen heb voor die dag. Aangezien mijn schoonmoeder bijna 2 uur rijden bij me vandaan woont, was het de planning om daar heen te gaan. Ja ik plan dingen op een vrije dag...
als maandag je vaste vrije dag is en deze is ook al enige tijd bekend in je rooster hoort je werkgever met jou te overleggen. Ik weet niet welke branche je werkt maar kijk een op www.fnv.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om nog iets specifieker te zijn, op deze url vind je vast nuttige info: http://www.fnv.nl/infowijzer/contract_en_cao/Arbeidstijden/en als je lid bent van de fnv kun je hen ook gewoon bellen