Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar boek je winstreserve?

Stel er is een balans met 200 activa, 100 eigen vermogen en 100 schulden, dus 200 passiva. de balans is dan in evenwicht. Uit de resultatenrekening komt een nettowinst van 80, deze wordt overgeboekt naar de winstreserve, volledig gereserveerd. Dan bestaat de balans uit 200 activa, 100 eigen vermogen en 80 winstreserve en 100 schulden. De balans is nu niet meer in evenwicht. Hoe kan dit? Alle theorie die ik hier over vind is de boeking
999 nettowinst
aan 0.. winst vorig boekjaar
Echter de balans komt hiervan niet in evenwicht.
Wie kan mij hier mee helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De 'winst' wordt toegevoegd aan het eigen vermogen, de overboeking daarvoor heb je gegeven.

Maar aangezien bij het systeem van dubbelboekhouden gewerkt wordt met journaalposten, die per definitie steeds in evenwicht zijn, zorgt dit ervoor dat je vraag zich in de praktijk nooit zal voordoen.

Laat ik eens een simpel voorbeeld geven om dit te verduidelijken met een zeer eenvoudige balans:
Beginbalans
Bank 100 Eigen vermogen 160
Debiteuren 80 Crediteuren 20
------ ------
180 180

Financiële feiten:
Handelsonderneming A koopt product X in op rekening voor eur 100. (BTW laat ik buiten beschouwing)
Journaalpost
7 Voorraad handelsgoederen 100
1 Aan crediteuren 100

Handelsonderneming A verkoopt dit product X op rekening voor eur 140.-. (BTW laat ik buiten beschouwing)
Journaalpost
1 Debiteuren 140.-
8 Aan omzet 140.-
+
8 Inkoopprijs verkopen 100.-
7 Aan voorraad handelsgoederen 100.-

Verder geen transacties, geen ontvangst, geen betaling, enz.
Resultatenrekening geeft dan te zien:
8 D inkoopprijs verkopen 100
8 C Omzet 140
D Saldo winst 40

Tellen we dit saldo winst op bij het eigen vermogen van de beginbalans (eur 160.-) dan wordt dit eur 200.-.
De balans is dan in evenwicht, kijk maar:
Bank 100.- (geen mutatie) Eigen vermogen 200.-
Debiteuren 220.- (80 + 140) Crediteuren 120.- (20 + 100)

Saldo D 320.- Saldo C 320
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heldere uitleg, was bliijkbaar de basis even kwijt, dit verhelderde me weer! dank voor de uitleg!

Andere antwoorden (1)

De winstreserve moet aan de creditzijde en de winst zal waarschijnlijk dan op de bank staan en dat kan op de debetzijde staan. De winst moet immers ergens in geïnvesteerd zijn of het staat op het banksaldo. Zo komt de balans als het goed is weer in evenwicht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding