Eenmalige verkoop van dochterbedrijf, dividend ook groter?

Als een bedrijf meer winst maakt, wordt er meer dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. Als een bedrijf een dochterbedrijf verkoopt, waardoor de winst in dat jaar omhoog schiet, wordt er dan ook meer dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
1.1K

Antwoorden (2)

Dat hoeft niet per se, meestal wordt dividendrendement voor langere tijd bepaald of per jaar ietsjes verhoogd. Als er in 1 jaar een grote winst is behaald, zie je dat meestal meer terug in de koerswinst die een bedrijf boekt.

Het ligt er dus maar net aan hoe het bedrijf reageert. Ze kunnen het dividend behoorlijk verhogen, maar dan moeten ze het het volgende jaar weer verlagen. Dat levert dan weer negatieve reacties op van nieuwe aandeelhouders die instapten vanwege het hoge dividendrendement. Het is dus het meest waarschijnlijk dat het dividend iets stijgt, als de vooruitzichten van het bedrijf ook goed zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Dividend wordt niet voor jaren vastgelegd.
Het dividend is de betaling van een onderneming aan haar aandeelhouders.
Een onderneming die winst maakt heeft twee mogelijkheden om deze winst aan te wenden. Men kan de winst herinvesteren in het bedrijf of uitkeren aan haar aandeelhouders. Het betalen van dividend heeft een negatief effect op de hoeveelheid kapitaal (eigen vermogen) die de onderneming beschikbaar heeft. Ondernemingen streven naar een stabiel of licht stijgend dividendbedrag. Het is niet ongebruikelijk om bij verlies nog steeds dividend uit te keren uit de reserves. Dividend kan ook in aandelen worden uitgekeerd, dit noemt men dan stockdividend.

De uitbetaling van het dividend wordt door de aandeelhoudersvergadering goedgekeurd, nadat het bestuur de hoogte van het bedrag en de wijze van uitbetaling bepaald heeft. De wijze van uitbetaling kan in cash of in stockdividend.

de verkoop van een dochteronderneming kan ook een andere reden hebben namelijk verhoging eigen vermogen voor vernieuwing of andere investeringen.