Mag ik particulier een huis huren en de slaapkamers verhuren (bijv. aan psychologen als praktijkruimte)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Vrijwel altijd : nee.

Onderverhuur (het doorverhuren van iets wat je huurt) mag uitsluitend met nadrukkelijke toestemming van de eigenaar, ALS dat ook nog eens strookt met het doel van het gehuurde.

Natuurlijk is er best een constructie denkbaar waarin dat eventueel zou kunnen, maar een woonhuis verhuren als bedrijfspand, nee, dat kun je toch gevoeglijk vergeten.

Je mag natuurlijk WEL ene huis KOPEN en dat gedeeltelijk verhuren met toestemming van de hypotheekverstrekker. Een bedrijfspand kopen is wellicht makkelijker en lucratiever-maarja, daar mag je dan weer niet wonen.

Hoe aangenaam het idee van 'gratis huren door door te verhuren' ook mag lijken, in de praktijk gaat ie vlieger helaas niet op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat mag tenzij uitgesloten in huurcontract, want is regelend recht waar van afgeweken mag worden

Artikel 244 boek 7 BW:

In afwijking van artikel 221 is de huurder van woonruimte niet bevoegd het gehuurde geheel of gedeeltelijk aan een ander in gebruik te geven. De huurder van een zelfstandige woning die in die woning zijn hoofdverblijf heeft, is echter bevoegd een deel daarvan aan een ander in gebruik te geven.

Vooropgesteld moet worden, dat artikel 244 verbiedt dat de huurder van een zelfstandige woning deze woning in zijn geheel onderverhuurt (wederverhuur). Het is de huurder slechts toegestaan om een gedeelte van de woning waar hijzelf zijn hoofdverblijf heeft, onder te verhuren.

Eventueel zijn wel de bijzondere voorwaarden van toepassing voor verhuur van bedrijfsruimten. Laat u daarover goed informeren. Zie eventueel http://nl.wikipedia.org/wiki/Huurrecht_%28Nederland%29#Onderhuur

Toegevoegd na 2 minuten:
Voorwaarde is dus wel dat het uw eigen hoofdverblijf is

Toegevoegd na 6 minuten:
art 221 luidt:

De huurder is bevoegd het gehuurde geheel of gedeeltelijk aan een ander in gebruik te geven, tenzij hij moest aannemen dat de verhuurder tegen het in gebruik geven aan die ander redelijke bezwaren zal hebben.

Dat betreft dus geen woonruimte en derhalve voor u niet van toepassing