Ik ga een opleiding BBL doen, waarbij ik 635 bruto loon krijg, ik ben 16 jaar oud. Hoeveel is dit netto?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Er gaat meestal 1/3 deel nog van af.

Dus... 635/3x2=423,33 euro. Dat is je netto loon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Globaal is je eerste 6500 per JAAR onbelast, over de rest gaat tot een volgende (hoge) grens 1/3 af.

Dus als je 12 maanden lang 635 euro bruto per maand krijgt kun je rekenen op:

635 x 12 = 7620
7620 - 6500 = 1120
1/3 van 1120 = ongeveer 375 euro

Je zult met deze cijfers en dus 12 mnd per jaar 375 euro belasting moeten betalen. Als je dit deelt door 12 zul je per maand ongeveer 31 euro belasting gaan betalen. Je netto inkomen per maand is dan dus ongeveer 600 euro.

Nogmaals: dit werkt per kalenderjaar. Als je nu dit al gaat verdienen en je hebt geen ander werk gehad dit jaar houd je dus alles omdat je niet over de 6500 gaat.

Als je wel nog een baan hebt moet je beide inkomens bij elkaar optellen voor die 6500 maar vaak laat je bij 1 werkgever die heffingskorting (dat is dus het deel wat je niet hoeft te betalen tot ongeveer 6500) berekenen. Bij de andere werkgever betaal je dan altijd 1/3 belasting maar als je totale inkomen ook niet ver over die 6500 gaat zul je geld terug ontvangen van de belastingdienst.