Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verband tussen inflaitie en de staatsschuld?

Bij een hoge (r wordende) staatsschuld treedt vaak tegelijk inflatie op. Wie kan het verband tussen deze twee uitleggen, dus het waarom.

Toegevoegd na 1 uur:
Gelieve even mijn reactie op Xibel lezen. Dat verklaart mijn vraag meer denk ik.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
664

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als een land veel schulden heeft dan moet hij iets doen om die schulden terug te betalen. De burgers meer belasting laten betalen werkt niet zo makkelijk (kijk maar naar Griekenland), ook heeft dat weer negatieve effecten voor de economie omdat mensen dan minder te besteden hebben en komt er dus uiteindelijk minder belasting binnen.

Een manier is dus om de rente te verlagen. Dit heeft als gevolg dat mensen minder geld op de bank laten staan. Er komt dus veel meer geld in omloop (mensen kunnen dus ook makkelijker lenen). Als er ergens veel van is dan wordt het minder waard. Kortom inflatie. Maar als geld minder waard wordt dan wordt de schuld dus ook minder waard. De staatsschuld wordt dan dus relatief kleiner.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding