Hoeveel moet iemand verdienen voordat een salarisverhoging geen impact meer heeft op zijn uitgiftepatroon?

Veel mensen krijgen jaarlijks een kleine salarisverhoging, of zelfs een grote door een promotie. Maar hiermee worden naar mijn idee voornamelijk meer en duurdere spullen, vakanties, hobbies enz bekostigd. Op welk moment verdien je zoveel dat een salarisverhoging geen impact meer heeft op je uitgiftepatroon?

Natuurlijk zijn er veel mensen die vinden dat iedereen wel wat minder kan uitgeven en dat consuminderen fantastisch is. Maar realistisch gezien, op welk inkomsten nivo is een salarisverhoging irrelevant voor je uitgaven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je bedoelt waarschijnlijk dat het voor Paris Hilton niks meer uit zal maken of ze er wel of niet nog een miljoentje bij gaat krijgen? Goeie vraag waar dan precies de grens ligt. Misschien als je geen nieuwe dingen meer kunt kopen die er werkelijk toe doen. Als je een huis hebt van een half miljoen en je kunt er eentje kopen van 5 miljoen, dan merk je de meerwaarde nog. Maar als je de 26e ferrari in je autopark bij kunt parkeren dan zal de meerwaarde van dit succes denk ik van veel kortere duur zijn. Ik denk dat die grens daar ergens ligt. Maar om dat in euro's uit te drukken lijkt me best moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat elke salarisverhoging invloed blijft hebben op je uitgifte patroon, als je maar materialistisch genoeg bent.
Er zullen ook altijd mensen zijn die het minimale uitgeven, ongeacht wat ze verdienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet zorgen dat je uitgave patroon niet mee omhoog gaat, anders blijft het dweilen met de kraan open. Ik denk dat je er dan een jaar of twee over doet om de impact te stabiliseren en te neutraliseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je uitgavepatroon hoeft helemaal niet te veranderen als je meer gaat verdienen.
Je kan het extra geld ook gebruiken om te sparen, of om familie of kinderen financieel te ondersteunen.
Niet iedereen heeft behoefte aan als maar nieuwe en duurdere spullen.
Sommige mensen zijn tevreden met wat ze hebben en geven (lang) niet alles uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja, irrelevant zal het nooit worden. Als je maar genoeg salarisverhogingen krijgt zul je op een gegeven moment toch echt wel naar een betere buurt verhuizen, dan wel een zwembad in de tuin aanleggen.

Verder is het ook heel afhankelijk van iemands streef-uitgave patroon. Zolang dat nog niet bereikt is zal die bij elke loonsverhoging meer gaan uitgeven. Menigeen bereikt dat punt nooit maar ik was daar op mijn 23e al (zonder overigens *veel* te verdienen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die SonjaD;

Dat verzadigingspunt kom je behalve natuurlijk bij de allerlaagste bij de meeste inkomensniveaus tegen. Het hangt niet zozeer samen met de hoogte van het inkomen, maar met de mate van tevredenheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je je levensstijl niet aanpast aan een salarisverhoging, zal het geen invloed hebben op je uitgavepatroon. In praktijk ga je toch meer uitgeven aan zinnige en steeds meer 'onzinnige' zaken.

Sommige landen zijn daar ook erg goed in; krijgen meer en meer inkomsten, maar geven ook steeds meer uit aan onzinnige zaken en zijn feitelijk onverzadigbaar. Daarbuiten klagen ze dan dat ze te weinig geld hebben.