Kan je werkgever je verplichten om tijdens je lunchpauze van een half uur op het bedrijf aanwezig te blijven? Deze pauze wordt niet doorbetaald.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee, geen poot om op te staan

Antwoorden (3)

Nee, je mag die pauze ook buiten het bedrijf vervullen, door bijvoorbeeld een ommetje te maken. De pauze is verplicht na 5.5 uur werken en deze lunchpauze is ook eigen tijd.

Natuurlijk kunnen er uitzonderingen zijn, zoals op een boorplatform, waar je moeilijk weg kan ;o) Maar in het algemeen als wettelijke regel is het niet verplicht om aanwezig te blijven.

Het is bovendien een slechte gewoonte om bijvoorbeeld op de afdeling te blijven. Zeker op plekken waar je gebeld wordt, zoals de servicedesk en je gewoon telefoontjes opneemt ben je eigenlijk gewoon aan het werk. Pauze is bedoeld om tot rust te komen.

Toegevoegd na 44 minuten:
Ik kan me nog wat uitzonderingen voorstellen, bijvoorbeeld een ambulancebroeder of brandweer. Zo zullen er wel meer voorbeelden zijn van mensen die in de pauze ook bereikbaar moeten zijn en niet zomaar een ommetje kunnen maken. Maar in zulke gevallen zal de pauze als werk worden gezien en ook worden doorbetaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken uit het arbeidswet geen enkele wet die daartoe verplicht. Ik kan me voorstellen dat in bepaalde CAO's iets staat over 'therapeutisch mee-eten'. Maar dan lijkt het me geen echte lunchpauze maar werken terwijl je eet met de cliënten die aan je zorg zijn toevertrouwd (en zou die tijd ook moeten woden doorbetaald.)

Maar als er 'zoiets' niet van toepassing is:
nee, dan kan de werkgever dat niet verplicht stellen. De lunchpauze is rusttijd en hoe de medewerker die invult is naar het inzicht van de werknemer.
Computoon
11 jaar geleden
In het algemeen heb je recht op lunchpauze en kan je die invullen zoals je wilt.

Er zijn wel uitzonderingen bij bepaald soort werk:

Arbeidstijdenbesluit

In het Arbeidstijdenbesluit (ATB) staan uitzonderingen en aanvullingen op de Arbeidstijdenwet. Er zijn uitzonderingen op de werktijden voor bepaalde sectoren en voor categorieën werknemers of beroepen, zoals de zorg en de mijnbouw. Ook zijn er uitzonderingen voor bepaalde situaties zoals bij plotselinge, gevaarlijke situaties, waarbij naleving van de wettelijke regels adequaat handelen zou verhinderen.

Op bijgaande website is o.a. nog dit te lezen:

Oproep tijdens pauze

Als de aard van het werk dit noodzakelijk maakt mag uw werkgever u tijdens uw pauze oproepen. Het gaat hierbij om bereikbaarheid (bijvoorbeeld in de kantine). Dit telt niet mee voor het aantal malen dat u oproepbaar mag zijn. Als u uw daadwerkelijke werkplek niet mag verlaten, tellen deze pauzeperioden mee als arbeidstijd.

Je baas kan je dus niet zo maar verplichten op het werk te blijven. Tenzij dus bij een aanwezigheidsdienst of omdat je door het het soort werk (oppassen op kinderen bijvoorbeeld) niet weg kunt gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het arbeidstijdenbesluit slaat op de werktijden en duur van de pauze. Bij Oproep tijdens de pauze heb je zeker een punt. Ik gaf al een boorplatform aan (fysiek niet mogelijk om elders heen te gaan) en andere voorbeelden zijn inderdaad als je oproepbaar moet zijn.