Wat is precies het verschil tussen een fonds en een stichting wat betreft goede doelen?

Je hebt bij voorbeeld koningin Wilhelmina fonds kanker bestrijding (KWF) en hart stichting. of wereld natuur fonds of stichting dierproefvrij. Ik doneer jaarlijks veel aan goede doelen maar ik kan niet vinden wat nou precies 't verschil is tussen fonds en stichting.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.8K

Het beste antwoord

Een fonds is een stichting waarin een vermogen beheerd en eventueel ingezameld wordt. Die 'definitie' is niet alleen van toepassing op goededoelenorganisaties in stichtingvorm maar bijv. ook op pensioenfondsen.

Je kunt niet zeggen dat een goededoelenorganisatie een op een gelijk is aan een fonds. Wel dat een goededoelenorganisatie vaak een fonds heeft, een pot met geld die beheerd wordt. Maar dat beheren hoeft niet per se in de vorm van een stichting te gebeuren. "Natuurmonumenten" is bijv. een vereniging die zorgt voor de natuur in Nederland door natuurgebieden aan te kopen, duurzaam te beheren en door op te komen voor de belangen van de natuur. Dat aankopen van gebieden kan natuurlijk ook alleen maar als er een 'pot met geld' is.

Neem als voorbeeld de Nationale Postcode Loterij, de BankGiro Loterij en de VriendenLoterij. Doel van die organisaties is het werven van fondsen voor (verschillende soorten) goede doelen. Die drie loterijen vallen onder Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V., die organisatie is dus geen stichting. (Per 31 december 2011 waren overigens 501 mensen in dienst bij de drie loterijen).

Het prijzengeld en overige kosten buiten beschouwing latend, gaat de rest naar 'goede doelen' waarvan het grootste goede doel de Stichting DOEN is. Die stichting is door bovengenoemde loterijen opgericht. Stichting DOEN ontvangt haar financiële middelen van de Nationale Postcode Loterij, de BankGiro Loterij en de VriendenLoterij. Die stichting investeert (met subsidies/leningen/participaties)weer in bepaalde typen bedrijven.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden!

Andere antwoorden (1)

De naam fonds werd gebruikt om aan te geven dat er vermogen werd beheerd. Maar het is ook gewoon een stichting. Dus een stichting waarin vermogen wordt beheerd.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In elke stichting wordt in feite vermogen beheerd, dus dit betekend dat fonds en stichting bij goede doelen synoniem is?
ronron1212
11 jaar geleden
niet elke stichting beheerd vermogen. Veel stichting doen werkzaamheden die door subsidie verstrekkers worden ondersteund. Juist de toevoeging van de naam fonds geeft aan dat het om vermogens beheer gaat.