Zijn er regels over de (direct) zonlicht op een werkplek? En zo ja, geldt dit ook voor een donkere kamer?

Volgens een van mijn collega's moet je altijd direct zonlicht hebben op je werkplek. Hoe werkt dit dan wanneer je voor fotografie in een donkere kamer moet werken waar geen zonlicht bij mag komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Cryofiel
14 jaar geleden
Je hoeft geen direct zonlicht te hebben, je moet direct daglicht kunnen zien. Echter, vakkenvullers in de supermarkt kunnen dat ook vaak niet. Hetzelfde geldt voor mensen die werken in een winkel in een groot winkelcentrum. Hoe de regels precies zijn, weet ik dus niet.

Het beste antwoord

Een groot deel van de arbeidsomstandighedenwetgeving in Nederland is gebaseerd op Europese regels. Zo ook de regelgeving voor wat betreft het toetreden van daglicht. In de Europese Richtlijn voor Veiligheid en Gezondheid van 1989 staat het als volgt (Bijlage I):
"8.1 . Op de arbeidsplaatsen moet, voor zover mogelijk, voldoende daglicht kunnen binnenkomen en dienen de nodige voorzieningen voor een adequate kunstverlichting aanwezig te zijn om de veiligheid en gezondheid van de werknemers te beschermen" .
Gebouwen die sinds 1/1/1993 gebouwd zijn moeten vanaf die datum aan deze voorwaarde voldoen. Voor oudere gebouwen geldt die verplichting vanaf 1/1/1996.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zodra er meer dan twee uur per dag beeldschermwerk verricht wordt valt deze werkplek onder de richtlijnen van het Koninklijk Besluit Beeldschermwerkplekken. In het Arbobesluit en de Arboregelingen zijn eisen opgenomen voor beeldschermwerk. Deze eisen zijn gebaseerd op de EG-richtlijn nr. 90/270/EEG van 29 mei 1990. Alle beeldschermwerkplekken dienen te voldoen aan de in de wet gestelde eisen.

Toegevoegd na 6 minuten:
en dan nog dit:
In vrijwel ieder bedrijf is kunstlicht nodig om het werk uit te kunnen voeren. Dit kan door algehele verlichting van de ruimte en door aanvullende meer gerichte werkplekverlichting.
zie rest in reactie ivm tekstlengte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Arbobesluit; artikel 6.3 Daglicht en kunstlicht
1. Arbeidsplaatsen en de directe toegangen daartoe zijn gedurende de aanwezigheid van de werknemers door daglicht, door kunstlicht of door beide voldoende en doelmatig verlicht.
2. Het kunstlicht is zodanig aangebracht dat gevaar voor ongevallen is voorkomen.
3. De voor kunstlicht gebruikte kleur mag de waarneming van de veiligheids- en gezondheidssignalering, bepaald bij of krachtens afdeling 2 van hoofdstuk 8, niet wijzigen of beïnvloeden.
Artikel 6.4 Daglicht
1. In een uitwendige scheidingsconstructie van een besloten ruimte waar overdag door iemand gemiddeld meer dan twee uur arbeid wordt verricht, zijn doorzichtige lichtopeningen aangebracht waardoor daglicht kan toetreden. Het gezamenlijk oppervlak van de lichtopeningen bedraagt ten minste 1/20 van het vloeroppervlak van die ruimte.
2. De lichtopeningen mogen zich ook bevinden in de inwendige scheidingsconstructie van de besloten ruimte, voor zover die constructie niet de scheiding vormt met een andere besloten ruimte als bedoeld in het eerste lid of met een ruimte als bedoeld in hoofdstuk 3, afdeling 1, paragraaf 5.
3. Het eerste of tweede lid geldt niet indien daaraan redelijkerwijs niet kan worden voldaan. In dat geval wordt het vereiste minimum oppervlak aan lichtopeningen van 1/20 van het vloeroppervlak zo dicht mogelijk benaderd.

Andere antwoorden (2)

Nee, direct zonlicht hoeft niet, want de zon schijnt niet altijd.
Wel daglicht, je werkplek mag niet verder dan ca. 10 meter van het dichtstbijliggende buitenraam bevinden.
Met beroepssoorten waar dat niet mogelijk is, worden speciale afspraken gemaakt. Ook als je in een doka moet werken. Want ook mijnwerkers en diepzeeduikers zien weinig daglicht.
AWM
14 jaar geleden
daglicht is inderdaad verplicht (geen zonlicht), maar dit daglicht mag zelfs door een bovenlicht komen van een deur die naar een kamer met ramen leidt. Het licht op een (computer) werkplek moet ongeveer 30 lux zijn, maar dit mag ook bereikt worden met kunstlicht.