Hallo, Mijn naam is Mark en ik heb bericht gekregen over dat ze mijn uitkering willen stoppen , kan dat zomaar ?

De gemeente wil mijn uitkering stoppen omdat ze vinden dat ik nog in staat ben om naar school te gaan. Omdat ik mijzelf liever wil ontwikkelen via vrijwilligerswerk ga ik niet naar school. Nu willen ze mijn uitkering stoppen omdat ik niet meer naar school ga. Ik heb een beetje informatie gezocht en toen kwam ik er achter dat ze dat niet zomaar kunnen doen omdat ik al wel een diploma niveau 3 heb. Het was een BBL opleiding detailhandel niveau 3. Kan iemand mij vertellen of ze mijn uitkering zomaar kunnen stoppen ?
Alvast bedankt! Groeten Mark

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Amadea
11 jaar geleden
Dat snap ik niet. Een uitkering heeft te maken met werkeloosheid. Als jij leerplichtig bent krijg je toch geen uitkering?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat dacht ik ook! Verder ben ik 22 jaar , nergens in beperkt en ben niet met justitie in aanraking geweest. En heb al een bijna 4 maand uitkering ontvangen en dan nu opeens dit. Heel apart
Amadea
11 jaar geleden
Zouden ze misschien bedoelen dat jij omgeschoold kan worden om op die manier wél aan werk te kunnen komen? Dus dat de uitkering wordt omgezet in schoolgeld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik denk dat ze dat bedoelen. Maar kunnen ze dat zomaar doen ? Dat vraag ik mij af ..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft niks met de leerplicht te maken, Amadea. Het is puur de aanscherping van de WWB: voor jongeren onder de 27 wordt het volgen van een opleiding die bekostigd wordt "uit 's Rijks kas" aangemerkt als voorliggende voorziening. Dus als je onderwijs kunt volgen waarbij je in aanmerking komt of zou komen voor studiefinanciering en/of waarbij je kunt lenen bij DUO, heb je geen recht op WWB. Dat betekent trouwens niet dat de gemeente iemand dwingt om onderwijs te gaan volgen: je mag ook werken, en dan moet je elk werkaanbod aannemen. Overigens kan er in bepaalde gevallen alsnog WWB worden toegekend, als er redenen zijn waarom je géén onderwijs kunt volgen en dit kunt aantonen met afwijzingsbrieven e.d. van diverse scholen. Maar jongeren hebben dus niet alleen meer sollicitatieplicht in de WWB, maar ook de plicht om een passende opleiding te zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zo klopt het helemaal lies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lies, die plicht tot 27 geldt voor mensen zonder kwalificatie, en de vraagsteller heeft dat wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die startkwalificatie komt in de wet niet voor hoor. Art. 13. Uitsluiting van bijstand
-1. Geen recht op bijstand heeft degene:
(..)
c. die jonger is dan 27 jaar en uit ’s Rijks kas bekostigd onderwijs kan volgen en:
1º. in verband daarmee aanspraak heeft op studiefinanciering op grond van de Wet studiefinanciering 2000; dan wel
2º. in verband daarmee geen aanspraak heeft op studiefinanciering en dit onderwijs niet volgt; In de kamerstukken rondom deze aanscherping wordt wel zoiets genoemd, dat het al dan niet hebben van een startkwalificatie "een ijkpunt kan zijn". En ik weet dat er gemeenten zijn die dit vrij letterlijk nemen en dus wél Bijstand verstrekken aan jongeren met een startkwalificatie die geen onderwijs volgen, maar dat is aan de uitvoering van de gemeentes zelf. Als je nog recht hebt op studiefinanciering moet je hier gebruik van maken. Het zou ook wel raar zijn als bijvoorbeeld iemand met alleen een HAVO-diploma (waar je écht niks bijzonders mee kunt op de arbeidsmarkt) uitgesloten zou zijn van deze regel omdat hij een startkwalificatie heeft, en dan geen onderwijs hoeft te volgen, terwijl ze nog recht zouden hebben op de volledige studiefinanciering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar beste Mark, als je 22 bent en een startkwalificatie hebt, dan kan je toch prima voor jezelf zorgen?
Omdat jij jezelf liever wil ontwikkelen via vrijwilligerswerk ... hoeft de maatschappij (wij allemaal) toch niet voor jou te zorgen?

Antwoorden (5)

Dat kan bijvoorbeeld bij de Anw-uitkering. Daar zijn eisen aan voldaan.

Toegevoegd na 59 seconden:
Bijv. Als u hertrouwt, een geregistreerd partnerschap aangaat of gaat samenwonen, vervalt uw recht op een Anw-uitkering. Bij samenwonen is de beëindiging niet meteen definitief. Als u besluit om binnen 6 maanden weer alleen te gaan wonen, krijgt u opnieuw een nabestaandenuitkering.

Als u thuis een hulpbehoevende verzorgt of als u zelf hulpbehoevend bent en om die reden samenwoont, wordt uw Anw-uitkering niet beëindigd maar verlaagd tot 50% van het minimumloon.

Kijk goed wat de eisen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarschijnlijk ontving je een WIJ uitkering(wet Investeren in Jongeren)voor jongeren onder de 27 jaar is een voorwaarde aan een bijstands uitkering dat je bereid bent een werken-leren traject in te gaan wat samen met je werk coach bij het uwv uit moet zoeken.

In nederland moeten we allemaal een steentje bijdragen, gratis geld is makkelijk, en vrijwilligerswerk is ook heus wel wat waard maar er zijn heel veel mensen die geen "echte" baan aankunnen(door handicap, stoornis, ziekte etc.) die mensen doen veel vrijwilligerswerk, vooral ook omdat het over het algemeen minder belastend is dan een "echte"baan, als je kan werken dan dien je dat ook te doen
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij uitkering bestaat niet meer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je was me voor, Niels. WIJ is afgeschaft sinds 1 januari van dit jaar, en daar is deze aanscherping o.a. voor in de plaats gekomen. De WIJ had een zwaar aanzuigende werking, terwijl het juist de bedoeling was om te stimuleren dat jongeren niet in een uitkering bleven hangen maar gingen werken of leren. Nu probeert de wetgever dat op deze manier te bereiken.
Als je nog geen 27 bent, dan kan dat.

Vanaf 1 juli 2012 is de WWB veranderd voor jongeren onder de 27, en de wijziging houdt in dat jongeren die onderwijs kunnen volgen dat (deels) bekostigd wordt door het Rijk (de meeste reguliere opleidingen) geen recht hebben op WWB.

"Jongeren horen niet in de bijstand. Ze moeten naar school om een vak te leren. Als het onderwijs geen mogelijkheden meer biedt moeten ze bereid zijn iedere baan te accepteren. Jongeren van 18 tot 27 jaar hebben daarom meestal geen recht op algemene bijstand als ze onderwijs kunnen volgen dat door het Rijk wordt betaald (geldt vanaf 1 juli 2012). "
Bron: http://www.ipsz.nl/pagina/8543/jongeren-van-18-t-m-27-jaar

Sommige gemeentes maken onderscheid tussen jongeren die nog geen startkwalificatie (een diploma HAVO, VWO, MBO2 of hoger) hebben en zij die dat wel hebben, maar dat is dus de vrijheid van de gemeente, en niet een verplichting. Het feit dat jij een niveau 3 diploma hebt, betekent dus niet dat de gemeente jouw uitkering niet mag intrekken.

Het punt is dus dat je óf elke baan moet accepteren, óf naar school moet. De overheid vindt dat jongeren niet in de Bijstand horen, en al helemaal niet als ze ook naar school zouden kunnen. Voor deze regeling had je trouwens ook al een sollicitatieplicht, tenzij er een bijzondere regel gold voor jou.

Je mág vrijwilligerswerk doen, maar dan moet je wel jezelf kunnen onderhouden. Je zult dus óók betaald werk moeten zoeken, of naar school gaan zodat je studiefinanciering krijgt, daarbij kunt werken en eventueel lenen. Op dit moment maak je gebruik van een vangnetregeling, een uitkering die alleen bedoeld is voor mensen die ondanks dat ze er alles aan doen, écht geen andere inkomsten hebben of kunnen hebben. Iedereen die in de Bijstand zit, is verplicht om zo snel mogelijk weer werk te vinden, omdat het er gewoon op neerkomt dat alle andere Nederlanders samen de Bijstand moeten betalen voor die mensen die geen werk kunnen vinden. Dat vangnet moet er zijn, want mensen die geen werk kunnen vinden moeten niet op straat komen te staan en verhongeren. Maar tegelijk moeten de regels voor dat vangnet ook streng zijn, omdat het anders veel te duur wordt. Daarom geldt altijd de regel dat de Bijstand echt de allerlaatste oplossing is. Als je dus kúnt werken of naar school kunt, dan moet dat gewoon. Dus als jij naar school kunt, dan heb je geen recht op een uitkering, omdat een uitkering dan niet de allerlaatste mogelijkheid voor jou is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor Lies, prima antwoord!
Ja gelukkig kan dat, want met jouw diploma kun je vast wel betaald werk vinden. En als je betaald werk doet draag je ook bij aan de samenleving. Ook als je vrijwilligerswerk doet, dat ben ik met je eens, maar het is nou eenmaal zo geregeld dat als je kunt werken je in eerste instantie betaald werk doet of naar school gaat. Vrijwilligerswerk is zeer leerzaam maar valt nou eenmaal niet onder deze wet. Jij geniet nu een uitkering, en dat kunnen anderen ook als jij nu gaat werken....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan als je inderdaad in staat bent om naar school te gaan en er geen bijzondere redenen zijn waarom je vrijwilligerswerk zou moeten doen in plaats van betaald werk.
Je bent verplicht betaalde arbeid te zoeken en daar alles aan te doen om je positie te verbeteren.
Bijvoorbeeld een extra studie volgen.
gemeentes mogen hier binnen grenzen, invulling aan geven hoe dat moet. Je kan natuurlijk wel hiertegen bezwaar aantekenen.