Wat is een 13e maand?

Ik zag een keer iets over uitbetalen van een 13e maand, wat is een 13e maand?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

De 13e maand is niet meer dan een bonus die aan het einde van het jaar wordt uigedeeld. Het heeft de brutowaarde van een maandsalaris. Dit wordt wel anders belast dan je normale salaris. De 13e maand is een arbeidsvoorwaarde die niet door elk bedrijf wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vaak geldt de dertiende maand ook pas nadat je ergens een bepaalde tijd (bijvoorbeeld twee volle jaren) in dienst bent geweest.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
aha, daar heb ik zelf nog geen ervaring mee gehad. Er zijn ook ontzettend veel arbeidsvoorwaarden te verzinnen. Ik vind twee volle jaren niet echt eerlijk. Zeker niet als het iemand betreft die heel snel ingewerkt is.
Computoon
7 jaar geleden
Tja... wat is eerlijk?
Zo'n "uitgestelde dertiendemaandregeling" werkt preventief als een werkgever "job hoppen" wil vermijden. Want wat heb je bijv. aan een snel ingewerkte medewerker die uit zichzelf ook weer snel vertrekt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat betekend niet dat een medewerker in die twee jaar tijd ook hetzelfde aandeel in de winst heeft als zijn collega's. Om loyaliteit te belonen zijn er loonsverhogingen of jubileumuitkeringen. Ik vind dat het te lang duurt als je pas in het derde jaar gelijk behandeld wordt als de rest van het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
correctie: niet het hetzelfde aandeel in de winst... bedoelde ik
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@SadBunny. Komt mij niet bekend voor. Een dertiende maand is vaak onderdeel van een cao. De meeste cao's in de zorgsector, overheidssector en veel financieel sectoren kennen een 13e maand. Wie onder die cao valt krijgt een 13e maand. Bij sommige bedrijven is het wel zo dat nieuwe medewerkers eerst via het uitzendbureau in dienst komen. De uitzend-cao kent vaak geen 13e maand. 13e maand wordt ook vaak eindejaarsuitkering genoemd en bedraagt vaak 8,33% van je salaris. Dit betekend dat je aan het einde van het jaar precies een maandsalaris hebt opgebouwd en deze krijg je dan in december uitgekeerd. Er zijn ook cao's of arbeidscontracten die een lagere eindejaarsuitkering kennen en bedrijven die extra bonussen uitkeren bovenop de 13e maand komen ook voor. Mocht je ooit eerder uit dient gaan dan december, dan krijg je gewoon de opgebouwde eindejaarsuitkering uitgekeerd, dus naar rato!
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Hoe zit het dan met iemand die per 4 weken betaald krijgt? Die krijgt 13x in een jaar salaris. Dit in tegenstelling tot iemand die per maand betaald word.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is geen 13e maand heervoldemort! Zo Wordt het wel vaak gebracht door de ondernemer. De 13e maand is een bonus dus een extratje. 13 x uitbetaald krijgen is geen extratje want dit werk heb je ook echt in uren geleverd.