Wat is het nut van elke 5 jaar een nieuwe bankpas krijgen?

Ongevraagd krijg ik elke 5 jaar een nieuwe bankpas.
Stond vanmiddag met het 'oude' pasje van mijn zoon (12) bij de amro bank, we konden dus niet pinnen.
Waarom hij een nieuw pasje had gekregen (wat ik natuurlijk thuis had liggen:( ) kon men niet vertellen, vind het nogal vreemd dat zeker het pasje van een kind dat precies 2x gebruikt is, vernieuwd moest worden.
De balie medewerkster kwam niet verder dan : Ik heb het niet verzonnen en dit zijn de regels.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

De levensduur van betaalpassen is vijf jaar volgens deskundigen. Vandaar dat je tegen die tijd een nieuwe pinpas moet aanvragen. Het heeft ook te maken met de betrouwbaarheid. Vaak krijg je met je nieuwe pas ook een nieuwe pincode, zodat de kans kleiner is dat anderen je pincode weten.

De magneetstrip wordt in de toekomst vervangen door de chip. De magneetstrip is veel kwetsbaarder, dus de verwachting is dat de levensduur van de nieuwe generatie betaalpassen langer zal zijn.

Het is inderdaad nogal overbodig dat je zoon een nieuwe pas krijgt, terwijl hij het maar twee keer heeft gebruikt. Een gevolg van de bureaucratie.

Mijn ervaring is dat de ABN-bankpassen al ver voor die vijf jaar ermee ophouden. Heel jammerlijk. Er is wel kwaliteitsverschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat 80% van de passen na 5 jaar versleten is, en dus worden, om ongemakken te voorkomen, alle passen na 5 jaar vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet wat hun uitgangspunt is, maar wat ik me wel kan voorstellen is dat het te maken heeft met dat pasjes slijten. En het is fijner om vantevoren een nieuwe te hebben dan er in een winkel achter te komen dat ie nu teveel versleten is en je m niet meer kan gebruiken.
En als het standaard 5 jaar is wat ze daarvoor nemen, zijn er natuurlijk een paar mensen, zoals je zoon, voor wie dat totaal nog niet nodig is. Dat gebeurt helaas.

Of misschien veranderen of verbeteren ze iets in de precieze werking van de pasjes en/of pinautomaten? Maar een gok...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, tegen de tijd dat ik eindelijk weer eens een nieuwe pas krijg, is de oude met een gemiddelde van drie keer gebruiken per dag ZO versleten, dat ik ook ECHT wel aan een nieuw exemplaar toe ben.

Een kinderpasje dat niet gebruikt wordt voor dagelijks betaalverkeer zo vaak vervangen is natuurlijk onzin, maar het is voor de bank onmogelijk in de gaten te houden welke pas hoe vaak gebruikt wordt en dus hoe vaak die vervangen moet worden. Dus worden gewoon standaard alle passen na een vast tijdsverloop vervangen.

Dat je het oude pasje niet meteen hebt vervangen door het nieuwe pasje (door het oude weg te gooien) is natuurlijk gewoon een beetje je eigen fout. Tenslotte geldt ook gewoon nog dezelfde pincode, dus je had er verder geen omkijken naar.

Zie het maar als een service, die inderdaad in een heel enkel geval niet noodzakelijk is. Want wees eerlijk hoeveel procent van alle bankpassen zal er nu zo weinig gebruikt worden ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt dat ik het zelf had kunnen weten, maar het nieuwe pasje was bij zijn vader aangekomen, bank stond nog op dat adres.
Kan het wel als service zien, maar betaal het uiteindelijk natuurlijk zelf, maar het zal idd de makkelijkste manier zijn om alles te vervangen +1
Kassa! want ze zijn niet gratis!

Toegevoegd na 51 seconden:
een pinpas van een jongen van 12 is écht niet versleten !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
men zegt dat tegen die tijd eea is versleten. Als ik naar mijn eigen pasjes kijk geef ik ze daar wel gelijk in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de passen en veiligheid ook steeds meer een rol spelen. Zo verdwijnt binnen enkele jaren de bekende magneetstrip binnen Nederlandse apparaten; alles gaat over naar een chip. Wereldwijd zal deze trend gevolgd worden, dus heb je weer een nieuw pasje nodig.