Hoe kan het dat mijn arbeidscontract is verlopen en ik nog steeds in dienst ben?

Straks keek ik toevallig op mijn contract voor bepaalde tijd (1 jaar) om te kijken wanneer deze verliep. Tot mijn verbazing stond er een einddatum op van 28 augustus. Er is nog niets van gezegt op mijn werk en als ik niet "toevallig" gekeken had, zou ik over een maand waarschijnlijk nog contract-loos voor mijn baas werken.

Natuurlijk kaart ik dat maandag meteen aan, maar ik heb wel 3 weken contract-loos gewerkt. Kan dat zomaar? Betekend dat iets? Zitten daar nog nadelen aan vast voor mij oid? Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Als er niets is aangekaart en er is niet over gesproken, en jij bent na afloop van je jaarcontract niet naar huis gestuurd, dan mag je er van uitgaan dat het stilzwijgend is verlengd. Niet meteen voor bepaalde tijd, maar in elk geval voor weer een jaar.

Kaart het even aan met iemand van PZ, dan weet je het zeker. Omdat het volgende jaar echter aal aangebroken is, mogen ze je niet zondermeer alsnog op straat zetten, maar moeten je een nieuw contract aanbieden. Kijk ook even wat er over eventueel in je oude contract staat.

Toegevoegd na 44 seconden:
In de bron kun je lezen hoe het juridisch in elkaar steekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Relaxt :D Ook hier hoop ik dat het antwoord klopt. (bij het 1e antwoord heb ik een reactie geplaatst hoe ik er tegenaan kijk) Bedankt voor je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk de wet er maar op na (tweede link), dat is gewoon je recht. En ook eigenlijk geen uitzonderlijke gang van zaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, contract wordt verlengd met voorafgaande tenzij het het 3e contract was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juistem, gewoon stilzwijgende verlenging. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@marleen, welke 2e link? Ik heb je link in je antwoord gelezen en ben dus onbewust aan het werken op basis van een onbepaald contract :)
Ik heb eerst iets langer dan anderhalf jaar voor een soort uitzendbureau/loonadministratie gewerkt, waarna ik een 1 jaar contract heb gekregen bij mijn huidige baas die nu dus verlopen is. Als ik het goed begrepen heb is het hierbij het 3e contract (dus niet het 4e) dat een contract betreft voor onbepaalde tijd. Goed nieuws dus :) Wat ik niet snap is dat na een onderbreking van 3 maanden, alles weer opnieuw begint. Hoe weet ik dan zeker dat mijn contract stilzwijgend is verlengd of dat dit die periode van die 3 maanden is??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, de andere link was niet relevant en weggehaald, dus dit is "de" link. De periode voor het uitzendbureau telt trouwens niet mee; toen was het uitzendbureau je werkgever. Daarna heb je blijkbaar een jaarcontract gekregen. Dat is dus stilzwijgend verlengd, in wat nu je tweede jarcontrat is. Dat kunnen ze NOG een keer doe, dan is dat het derde, en wordt er DAARNA weer stilzwijgend verlengd (je bent dan drie jaar in dienst van het bedrijf) dan wordt je contract automatisch / stilzwijgend verlengd in een contract voor onbepaalde tijd. Maar zo ver is het dus nog niet. Die stilzwijgende verlenging als jij een jaarcontract had en niets hebt gehoord, is gewoon een wettelijk recht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En die periode van drie maanden is een periode waarin je NIET voor dezelfde werkgever werkt. Stel dat je drie jaarcontracten hebt gehad bij dezelfde werkgever en die kan/wil je geen contract voor onbepaalde tijd aanbieden maar jullie beiden willen wel met elkaar verder, dan kun je ervoor kiezen om er drie maanden uit te gaan (waarin je dan veelal WW zult krijgen, of je gaat een tijdelijke klus doen bij een ander bedrijf) en als je dan na drie maanden nog niets hebt gevonden, kun je weer beginnen bij hetzelfde bedrijf. Dan zijn ze je niet verplicht om een contract voor onbepaalde tijd te geven. Je kunt dus nooit in die periode van drie maanden zitten als je nog steeds bij dezelfde werkgever werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, die procedure ken ik niet. Net zoiets als drie maanden per jaar ergens anders wonen als je in een zomerhuisje woont ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die periode van 3 maanden telt alleen als je daadwerkelijk uit dienst bent geweest, dus niet voor die baas hebt gewerkt of loon hebt ontvangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens hoeft er niet een nieuwe overeenkomst aangeboden te worden: de huidige wordt voor eenzelfde periode voortgezet. De strekking van het antwoord is verder uitstekend.

Andere antwoorden (1)

Hallo Rena,ik heb het volgende,wat precies hetzelfde was als in jouw geval, voor je gevonden:

Mijn arbeidsovereenkomst is verlopen, zonder dat ik ook maar iets van mijn baas heb gehoord. Ik kreeg dus geen nieuw jaarcontract aangeboden, maar werk nog steeds. Heb ik nu een nieuwe arbeidsovereenkomst?

Een arbeidsovereenkomst hoeft niet schriftelijk overeengekomen te worden; dat kan ook mondeling. Indien u bent blijven werken, is er in principe een arbeidsovereenkomst ontstaan voor dezelfde duur als het eerste contract. In uw geval dus voor weer een jaar.

Dit kan anders zijn als u meer dan drie tijdelijke arbeidsovereenkomsten achter elkaar hebt gehad bij deze werkgever, waardoor er een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is ontstaan. Of wanneer in uw arbeidsovereenkomst staat dat er bij verlenging sprake is van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Ik hoop dat je er iets aan hebt zodat je ontspannen van deze zondag kunt genieten ;-)

Groetjes vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi vlindertje, zeker heb ik iets aan je antwoord want het bevestigd de andere antwoorden, zodat ik zoals je zei, ontspannen van mijn zondag kan gaan genieten ;) Zoiets is toch best belangrijk en als je door gebrek aan kennis hiervan denkt dat het misschien wel eens je laatste week zou kunnen zijn, ga ik er iig (zoals gisteren avond) over malen in negatieve zin. Ik zit meteen een stuk beter in mn vel :)
Wat antwoorden toch ooit kunnen doen met een mens ;) Bedankt iig voor je antwoord en jij ook een fijne zondag toegewenst ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan en dankjewel!
Ik zag net bij je andere vraag dat je helaas niet kunt gaan genieten ondanks je opluchting!
Jammer hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Klopt helemaal,zolang er niets tegen de werknemer is gezegd dat het contract niet verlengd wordt,wordt het automatisch stilzwijgend verlengd en zal de werkgeven je nog een jaar in dienst moeten houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ontspan inderdaad maar, je bent gewoon weer een jaar in dienst. En als dit je vierde contract zou worden, heb je zelfs een contract voor onbepaalde tijd nu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi mooi :D @vlindertje, echt genieten is idd anders maar toch ben ik blij met de antwoorden en reactie's hier. Weer een zorg minder ;) Dank jullie allen.