Hoe ziet een CV en een motivatie er uit, en wat moet er in staan?

Ik wil ergens solliciteren, en ik moet een CV en een motivatie op sturen, maar ik weet niet hoe ik er een schrijf. Ik weet wel ongeveer hoe een CV er uit ziet, maar ik weet niet wat er precies in moet, je werkervaring en wat nog meer?

Toegevoegd na 1 minuut:
En hoelang moet een motivatie precies zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Google op 'Voorbeeld cv' of 'Voorbeeld motivatiebrief' en je krijgt een heleboel voorbeelden en tips.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie deze website: http://www.voorbeeld-motivatiebrief.nl/motivatiebrief-schrijven-tips/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die site kende ik niet, maar ook heel nuttig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Samuel
Als ik daar heen ga zegt die dat het mijn computer kan beschadigen..

Het beste antwoord

Je motivatie is eigenlijk het belangrijkste van je sollicitatie, echter niet te lang maken: 1 a 2 zinnen is voldoende. In je brief moet je je toekomstige werkgever nieuwsgierig maken naar jou als persoon en ook in je brief naar een gesprek toespelen voor toelichting.
Je CV moet er vernieuwend uitzien: uit het oog springen.
Ik werk al iets meer dan 20 jaar bij mijn baas, maar 1,5 jaar geleden heb ik naar een interne baan gesolliciteerd. Bij mijn loopbaancoach die ik toen had, moest ik een nieuwe cv maken. Van een trainee heb een mooie opmaak gekregen die voor mijn loopbaancoach erg vernieuwend en verfrissend was. Zij was erg enthousiast erover:

- Doelstelling (deze zet je ook in je brief, 1 regel)

- Werkervaring (chronologisch, beginnend vanaf laatste baan, niet te veel uitdiepen, algemene woorden, maar voldoende zodat iemand begrijpt waarover het gaat en een idee krijgt)

- Opleiding (ook chronologisch, beginnend vanaf laatste opleiding en incl kort de vakken: exacte vakken, administratieve richting etc)

- Talenkennis (voldoende, vloeiend etc)

- Cursussen e.d.

- Computervaringen (Word etc)

Als layout had ik linksboven mijn naam en adres staan zodat de brief en cv los van elkaar bewaard kunnen worden (voor het geval dat). Daarna mooi recht onder elkaar bovenstaande kopjes.

Moet allemaal kort, maar krachtig, maar prettig lezend. Laat een naatal mensen het lezen voordat je hem verstuurd en maak geen spelfouten want dat is funest bij ee sollicitatiebrief.

Ik zou zeggen succes, en kijk even naar de bronnen: staat ook info op.

Toegevoegd na 2 minuten:
Brief 1 a 1,5 kantje maximaal. CV idem. Dus maximaal 4 blaadjes en enkele kant typen en ondertekenen. Alleen schrijven als je een mooi handschrift hebt. Heb je dat: doen, springt eruit!! CV altijd typen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In de motivatie leg je uit waarom jij nou voor die baan geschikt zou zijn. Het maakt niet uit hoe lang het is (maar maak het niet te lang). Kort kan ook (kort maar krachtig)
11 jaar geleden
Probeer een motivatie (of begeleidende brief) niet te lang te maken, max 1 A4tje. Een CV is eigenlijk een overzicht van je leven, begin met gegevens als je naam, geboortedatum e.d. Vervolgens opleidingen, vorige banen en vrijwilligerswerk, gevolgde cursussen, talen en computerkennis en andere dongen die jou een geschikte kandidaat maken. Bedenk wel, een CV is een opsomming van informatie, overzichtelijk en netjes.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van je motivatie moet je een aantrekkelijke tekst maken voor je (hopelijk toekomstige) werkgever.

Maak die tekst niet te lang en gebruik alinea's en hou dit op ongeveer een half A4tje minimaal.

In je cv schrijf je naast je personalia, je werkervaring(en), opleidingen die je hebt gevolgd , de talen waar je kennis van hebt en je eigenschappen