Moet binnenkort naar de bijstand.. ... mijn vriend is WAO-er..tzt willen we ook ivm afstand samenwonen, hoe zal dan het financiële plaatje worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

als u bijstandsuitkering gaat aanvragen wordt gekeken naar het gezamenlijk inkomen van u en uw partner. Heeft uw partner inkomen en is dat meer of gelijk aan het bijstandsniveau voor 2 personen dan hebt u geen recht op bijstand.
Is het onder dat niveau dan wordt het aangevuld tot bijstandsniveau.
kijk eens op www.berekenuwrecht.nl om te zien of u nog aanvullende vergoedingen/toeslagen mist
anneliez
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor bijstand geldt een minimum aan inkomen. Als je gaat samenwonen brengt jouw vriend inkomen mee. Als je daarmee over de bijstandsgrens komt krijg jij geen bijstand meer. Als je onder de grens komt krijg je eventueel nog een deel bijstand.
In principe is dit ook wel een logisch systeem, want bijstand is het laatste vangnet, en als je het niet nodig hebt is dat natuurlijk mooi.
Wel is de bijstandsuitkering best laag, je moet behoorlijk moeite doen om hiervan rond te komen denk ik, vooral afhankelijk van je vaste lasten.
Hieronder vind je per situatie de bijstandsnorm.