Ik heb ongeveer 3000 euro schulden.. omdat ik het het echt niet kan betalen.. moet ik voor komen! Weten jullie wat hier ongeveer de straf voor is

Ik denk zelf een taakstraf.. Maar zouden jullie me dan kunnen zeggen hoe en wat? en of ik misschien gelijk zou hebben aangezien ik veder niks op m,n kerfstok heb staan! Verder zou ik ook wel wat tips willen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Als je een dagvaarding hebt ontvangen, dan heb je het wel hoog op laten lopen en dat is jammer, want dan moet je de kosten van de rechter ook betalen.

Als je het eens bent met de vordering hoef je niet naar de zitting te gaan, het vonnis (uitspraak van de rechter) zal dan worden toegewezen. Hierop krijg je een betekening van het vonnis van de deurwaarder. Let op na betekening van het vonnis, moet je snel een regeling treffen en die ook nakomen. Doe je dit niet, dan kan het desbetreffende deurwaarderskantoor verdere maatregelen nemen, denk hierbij aan loonbeslag, bankbeslag of beslag (on)roerende zaken, dit laatste zal gepaard gaan met een openbare verkoop.

Wat ik je aanraad is voor de zitting het openstaande bedrag te betalen, incl de kosten van de dagvaarding, dat bespaard je een hoop kosten. Probeer als je het geld hiervoor niet hebt het te lenen, van bijvoorbeeld je ouders, kennissen, vrienden, familie. Die hoef je in ieder geval geen rente en dergelijke kosten te betalen. Als je moeite hebt met rondkomen, probeer dan eens een cursus te volgen hoe om te gaan met geld.

Succes in ieder geval
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je krijgt echt geen taakstraf je moet gewoon je schuld
betalen. us zal je verteld worden wat je kunt doen of worden je spullen in beslag genomen. Er zal een betalingsregeling met je worden afgesproken en als je een baan hebt zal er mogelijk loonbeslag volgen. als je noggeen werk hebt maar wel een uitkering worden daar regelingen meegetroffen
ronron1212
13 jaar geleden
Je bent 19? Ik denk dat je wel een verplichte cursus zal moeten gaan volgen: hoe omgaan met geld.
En een betalingsregeling. Want terugbetaalt moet het worden.
In die orde zal de straf wel zijn.

Wat een bedrag joh. Jammer dat je het zover hebt laten oplopen. Je uitgave patroon zal moeten veranderen. Anders hou je levenslang problemen.

Jeugd moet al jong leren dat je niet alles kunt kopen. Eerst sparen en als je het geld da bij elkaar hebt dan kun je besluiten of je het uitgeeft. En waaraan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal wel ja. Maar ik lees nergens dat dat de oorzaak is. Kan net zo goed zijn van mobieltje, lenen van bekenden en vriendinnen, schuldopbouw bij postorderbedrijven.... Hoe dan ook. Als je ziet dat het niet lukt moet je snel hulp vragen. Anders loopt het maar op en zit je maar te tobben en het ene gat met het andere te vullen.
Tip 1: Werk mee als je hulp krijgt om uit de schuld te komen.
Tip 2
Als je geen hulp krijgt, zoek zelf hulp. Het ziet er al positiever uit als je kunt aangeven als je moet voorkomen dat je bezig bent een oplossing/hulp te zoeken
Tip 3
Leer hiervan, en durf tegen je vrienden te zeggen dat je niet mee uit kunt, of wat dan ook, omdat je het niet kunt betalen
anneliez
13 jaar geleden
Waarschijnlijk zal je in de schuldsanering moeten. Al je inkomsten worden dan gedurende een bepaalde tijd gevorderd en je krijgt alleen het minimale toegewezen waarvan je moet leven. Meestal duurt dit 3 of 5 jaar.