Zijn er ook voorwaarden aan verbonden om iemand te machtigen om zijn of haar bankzaken te regelen? (zie verdere uitleg)

Mijn vriend zit voor zijn werk vaak over ver,en is soms genoodzaakt om elders te verblijven. Nu doe ik al jaren de bankzaken,betaal de rekeningen en houd alles bij als het daar om gaat. Nu is het soms niet makkelijk als er iets geregeld moet worden en mijn vriend is niet thuis om bijvoorbeeld een handtekening te zetten.
Nu willen wij bij de bank proberen te regelen dat ik gemachtigd word om alles zelf te regelen als het om bank zaken gaat.

Maar zijn er ook voorwaarden aan verbonden?
Mijn vriend is immers wel goed bij het verstand,niet gehandicapt of heeft geen beperking waardoor hij de bankzaken niet zelf zou kunnen regelen.

Het is gewoon veel makkelijker voor mij,zo kan ik alles zelf direct regelen zonder op mijn vriend te moeten wachten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het gaat hier niet alleen om de betaalrekening,maar ook dat ik gemachtigd ben over de afgesloten verzekeringen en een lening.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een en/of rekening hebt kan ik zo snel geen voorbeelden bedenken voor situaties waarin dit soort dingen niet kunnen, behalve als het b.v. verzekeringen betreft die hij heeft afgesloten. Bedoel je dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,ik zal dit ook even toevoegen aan mijn vraag. Het gaat ook om verzekeringen en een lening.

Antwoorden (1)

Voor de 'gewone' bankzaken zal het voldoende zijn om de betaal- (en spaarrekening?) van je vriend in een 'en/of'-versie om te zetten.

Als die bankrekening gewoon op naam van je vriend blijven staan, is het mogelijk dat je vriend je machtigt voor de standaardbankhandelingen. Daarvoor zul je in ieder geval een keer samen (op afspraak meestal) naar de bank moeten mét voor beiden een geldig identiteitsbewijs waarna de volmachtovereenkomst kan worden afgesloten.

Wat betreft verzekeringen en leningen ben ik minder zeker. Als getrouwde mensen bijv. een lening willen aangaan dan moet onder die overeenkomst ook de handtekening komen van de partner. Mijn vermoeden is daarom, dat je voor andere financiële zaken het beste een notariële volmacht kunt regelen. Vaak wordt zo'n volmacht overeengekomen in situaties dat de ene partner geestelijk achteruit gaat maar ik heb nergens kunnen vinden dat dat een voorwaarde zou zijn om zo'n volmacht tot stand te kunnen laten brengen. Raadpleeg een notaris, zou ik zeggen.
Computoon