Wat verdien je & welke opleiding heb je nodig voor steward(es) ?

Welk niveau diploma moet je hebben om Steward(es) te worden ? En welke vakken moet je persé in je profiel hebben ? (& welke talen?)
En welke (hoe lange) studie heb je hier voor nodig ?
Ik heb al lang het idee gehad om Steward te worden, alleen is mij door veel mensen verteld dat dit niet zo goed verdient, dus nu vraag ik me af hoeveel je ongeveer verdient ?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Steward vind je deze informatie:

"Arbeidsvoorwaarden steward

Gemiddeld ligt het salaris van een Steward zo tussen de €1700 en de €3000. Wat je gaat verdienen hangt niet alleen af van leeftijd en ervaring, maar ook van de maatschappij waar je voor komt te werken. Kleinere maatschappijen bieden een lager salaris dan grote intercontinentale maatschappijen.

Soms krijg je een 13de maand, ook dat hangt sterk af van de werkgever. Een reiskostenvergoeding is meestal wel onderdeel van de secundaire voorwaarden."

en

"Opleidingen tot steward

De meest logische opleidingskeuze voor het beroep van steward is een MBO opleiding Stewardess Receptioniste Hostess. Afhankelijk van je vooropleiding kun je de opleiding in een of twee jaar afronden.

Doorstuderen op HBO niveau is mogelijk. Bijvoorbeeld Internationaal Toeristisch Management met als keuzevak de Luchtvaartdienstverlening."

N.B.: Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben een interne opleiding voor stewards en stewardessen. Kijk voor informatie daarover op de websites van de luchtvaartmaatschappijen.
Antoni
9 jaar geleden
Ga geen particuliere opleiding doen, die zijn duur en zinloos. Je krijgt je opleiding intern bij de maatschappij waar je wil gaan werken.
Steward word je door te solliciteren bij een luchtvaartmaatschappij, zoals KLM, Arkefly of Transavia. Wanneer je aangenomen wordt, volg je eerst een interne opleiding die je voorbereidt op het werk als steward. De selectieprocedure bij een luchtvaartmaatschappij is ontzettend streng – slechts één op de tien haalt de eindstreep - en het is heel verstandig om je hier goed op voor te bereiden. De vereisten om deel te kunnen nemen aan de selectieprocedure verschillen per maatschappij, maar komen in grote lijnen op het volgende neer:

Je hebt minimaal mbo-4-werk- en denkniveau.
Je bent minimaal 18 jaar.
Je bent vriendelijk, servicegericht en ziet er verzorgd uit.
Je beheerst de Engelse taal goed.
Je hebt een niet te grote oogafwijking (tussen -5 en +5).
Je bent niet te groot en niet te klein. Wie te klein is, kan in de pantry (vliegtuigkeuken) nergens bij. Ben je te groot, dan stoot je al gauw je hoofd in het gangpad van de cabine, zeker bij kleinere types vliegtuigen.
Je lengte en gewicht staan in verhouding tot elkaar.
Je hebt geen zichtbare tatoeages en/of piercings.
Je kunt binnen een bepaalde tijd op de basis-luchthaven zijn (meestal 60 minuten).
Je kunt zwemmen.
Je hebt geen strafblad.
Er zijn Roc’s en particuliere opleidingsinstituten die speciale stewardessopleidingen aanbieden. Een voorbeeld hiervan is de mbo-4-opleiding Luchtvaartdienstverlener. Om steward te worden, is een dergelijke opleiding niet vereist. Maar ben je nog geen 18 jaar en wil je dolgraag aan de slag als steward, dan kan een dergelijke opleiding wel handig zijn omdat je ervaring opdoet in communiceren, jezelf presenteren en service verlenen. Doordat je beter weet wat van een steward wordt verlangd, sta je tijdens de selectieprocedure steviger in je schoenen. Een specifieke opleiding is dus niet vereist; het belangrijkste is dat je ervaring hebt in het verlenen van service aan mensen en het maakt niet uit of je die nu hebt opgedaan in de zorg, in een warenhuis of in een bibliotheek.

Wat ga je verdienen?

Het salaris van een steward ligt zo tussen de € 1.700 en de € 3.000 bruto per maand. Wat je gaat verdienen hangt niet alleen af van leeftijd en ervaring, maar ook van de maatschappij waar je in dienst bent. Kleinere maatschappijen bieden een lager salaris dan grote intercontinentale maatschappijen.