Kun je er voor zorgen dat je ouders geen macht meer hebben over je bankrekening?

Mijn ouders willen geld van mijn bankrekening stelen omdat ik de wc niet door had getrokken. Nou vroeg ik me af, ik ben al 17 jaar kun je er dan niet voor zorgen dat je ouders niet zomaar meer geld van je bankrekening af kunnen halen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is dat nou voor rare straf ?? Kunnen ze je niet beter gewoon de hele week de wc laten schoonmaken ?
Maar goed, je ouders zullen wel weten waar jij het beste van leert.....
Erna55
7 jaar geleden
Inderdaad, een wonderlijke straf.
Hoeveel kost het : niet de wc doortrekken ?
Hoeveel zakgeld krijg je ?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Lol! En waarom heb je niet doorgetrokken dan? Ik vind dat ook wel een passende straf voor mijn schoonvader...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ze jatten 1 euro van me als ik niet de wc doortrek. Ik kreeg 10 euro zakgeld en een treinkaart van 30 euro. Maar nu krijg ik geen zakgeld meer alleen maar een trein kaart van 30 euro omdat ik me 'niet goed gedraag'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En ik heb 7 keer de wc niet doorgetrokken dus ze willen 7 euro van mijn bankrekening af halen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had niet doorgetrokken omdat ik dat steeds vergeet.
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je " steeds " vergeet om de wc door te trekken, dan snap ik dat je ouders iets willen doen om het je te laten voelen.
Van mij had je na 7 keer de wc niet doortrekken ook een flinke sanctie gekregen.
Gedraag je naar de normale fatsoensregels.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou je niet eens een keer de WC gaan doortrekken dan in plaats van hier lopen mekkeren ? Je ouders proberen je op te voeden ; dat lijkt me een behoorlijk hachelijke onderneming als ik het zo hoor. En wie niet horen wil......
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien helpt het als je je handy niet meeneemt naar de WC. En wees maar blij dat ik je moeder niet ben ; na de derde waarschuwing had je bij mij de achtergelaten boodschap terug in je bed gevonden.....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn jongeren (ook ouderen) die extreem vergeetachtig of onoplettend zijn.
Als ouders daar niet zorgvuldig mee omgaan kweek je alleen maar agressie.
Soms zijn deze jongeren stil, dromerig en teruggetrokken maar vaak wel buitengewoon creatief.

Antwoorden (1)

Nee, daarvoor moet je 18 zijn. Tot dat moment hebben je ouders het beheer. Als je een rekening hebt die op jouw naam staat, is het wel jouw geld.

Overigens vind ik het vergrijp meer passen bij een jong kind dan bij iemand van 17 jaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
"2. De rekening staat op naam van het kind

Een andere mogelijkheid is om een bankrekening op naam van het kind te openen. In dat geval is het kind meteen de rechthebbende op het banktegoed. Storten de ouders geld op een dergelijke rekening, dan moeten die stortingen worden beschouwd als schenkingen, waardoor het geld daadwerkelijk aan het kind toekomt. Zo lang het kind nog minderjarig is, mag het echter niet vrijelijk – dat wil zeggen: zonder toestemming van de ouders – over dat saldo beschikken. Zodra het kind 18 jaar is, komt het bewind van de ouders te vervallen en is het kind volledig beschikkingsbevoegd over het banksaldo.

In een dergelijke situatie staat het de ouders niet vrij om geld van de rekening van het kind op te nemen en voor andere doeleinden dan voor het kind te gebruiken. De ouders zijn weliswaar bewindvoerder over het vermogen van het kind, maar zij moeten dat bewind wel als goede bewindvoerders voeren. In de rechtspraak is uitgemaakt dat het opnemen van geld van de bankrekening van het kind voor eigen gebruik van de ouders, bijvoorbeeld voor het voldoen van eigen schulden, niet kan worden gezien als goed bewindvoerderschap. Doen de ouders dat, dan kunnen de ouders – op grond van een vordering van het kind – dus worden verplicht de geleden schade aan het kind te voldoen. Deze schade zal in ieder geval bestaan uit het opgenomen geldbedrag en de gederfde rente.

Aandacht verdient verder dat zodra het kind 18 jaar is, het bewind van de ouders komt te vervallen en het kind volledig beschikkingsbevoegd is over het banktegoed. Dit brengt mee dat het kind het banktegoed vanaf dat moment mag gebruiken waarvoor het dat wil gebruiken, ook al is dat een ander doel dan wat de ouders voor ogen hebben gehad bij het sparen."
Computoon
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
De situatie is als vogt : DyralDixon : ze jatten 1 euro van me als ik niet de wc doortrek. Ik kreeg 10 euro zakgeld en een treinkaart van 30 euro. Maar nu krijg ik geen zakgeld meer alleen maar een trein kaart van 30 euro omdat ik me ‘niet goed gedraag’.
Ze willen 7 euro van me. Ik heb 7 keer de wc niet doorgetrokken omdat ik dat steeds vergeet . ------------
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is daar mis mee meneer?
Erna55
7 jaar geleden
Er is niets mis mee wanneer je ouders je de consequenties van je gedrag laten voelen. Dat heet opvoeden. Er is vanalles mis met iemand die 17 jaar oud is en denkt dat de wc doortrekken niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is ook van alles mis met iemand die die van alles aan elkaar schrijft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@DyralDixon, als je het steeds vergeet, is je zakgeld inderdaad snel op. Natuurlijk vind jij het nodig, je vergeet het alleen maar.
Verzin iets, waardoor je het niet kan vergeten. Plak een briefje aan de binnenkant van de wc-deur, desnoods ook aan de buitenkant, van de wc deur met een vette tekst:
WC DOORTREKKEN BESPAART MIJ € 1.--.
Zeg het tegen iemand: bv ik ga even naar het toilet hoor, wil jij mij helpen onthouden dat ik doortrek?
Verzin allerlei maatregelen waardoor je het haast niet kan vergeten.
Misschien ben je van nature erg vergeetachtig of verstrooid, dat komt zelfs bij professoren voor.