Als je 20 uur in de week werkt, heb je dan nog recht op een uitkering ?

Als je 20 uur in de week werkt, werk meestal meer.
Wordt er dan met een of andere uitkering dat aan gevuld ?
Wat is het maximale wat je als jongeren dan mag verdienen om niet boven die grens te zitten. Met die grens bedoel ik als je daar overheen zit dat je dan die uitkering niet krijgt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over welke uitkering heb je het hier specifiek?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WWB
ronron1212
11 jaar geleden
hoe oud ben je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21 jaar

Het beste antwoord

De uitkering die je bedoelt is WWB, las ik in de reacties. Je hebt alleen recht op een aanvulling vanuit de WWB als je een inkomen hebt dat onder het sociaal minimum zit. Voor een alleenstaande tussen de 21 en 65 jaar is dat 635,01 euro, en plus de (maximale) gemeentelijke toeslag wordt dat 902,38 euro. Voor gezinnen en alleenstaande ouders gelden andere normen.

Kom je onder het sociaal minimum en voldoe je aan de andere voorwaarden voor Bijstand, dan kun je een aanvulling ontvangen. Maar dan gelden natuurlijk wel alle voorwaarden en plichten die gelden als je in de Bijstand zit: je bent verplicht om zoveel mogelijk te solliciteren, want het is de bedoeling dat je zo snel mogelijk een baan vindt waarmee je wél jezelf kunt onderhouden. Als je dus parttime werkt en een aanvulling ontvangt vanuit de Bijstand, ben je verplicht om te zoeken naar een baan met meer uren of een baan waarmee je meer verdient.

In jouw geval is nog een andere regeling van toepassing, omdat je nog geen 27 bent. Vanaf 1 juni van dit jaar is de wet verder aangescherpt voor jongeren. Je moet zoeken naar scholing óf naar werk. Als je een opleiding kunt volgen die door het Rijk wordt betaald, heb je geen recht op Bijstand. Sommige gemeenten gaan hierbij milder om met jongeren die al een startkwalificatie hebben behaald, maar in beginsel geldt dus dat áls je een opleiding kunt volgen, je geen recht hebt op Bijstand, zélfs dus als je geen werk kunt vinden. In elk geval geldt dat een jongere van onder de 27 niet direct Bijstand kan krijgen: je moet eerst 4 weken zoeken naar werk of een opleiding. Na deze vier weken moet je aantonen dat je hiervoor je best hebt gedaan, bijvoorbeeld door inschrijfbrieven en antwoorden van opleidingsinstituten te laten zien. Als je wél recht hebt op Bijstand, dan wordt er een plan van aanpak gemaakt waarin er afspraken worden gemaakt over hoe je zo snel mogelijk weer helemaal uit de Bijstand kunt komen.

Hier vind je meer informatie over de nieuwe regelgeving voor jongeren in de Bijstand: http://www.ipsz.nl/pagina/8543/jongeren-van-18-t-m-27-jaar

Overigens geldt de vrijlating van bepaalde verdiensten in de Bijstand die ervoor zijn om mensen te stimuleren om weer aan het werk te gaan, niet voor jongeren onder de 27. In jouw geval geldt dus echt alleen maar dat je een aanvulling kunt krijgen als je onder het sociaal minimum zit. Er wordt geen bedrag vrijgelaten van wat je verdient zodat je uiteindelijke inkomen hóger kan worden dan Bijstandsniveau.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het geld dat je verdient, wordt afgetrokken van je wwb.

"Soms telt een deel van uw loon niet mee als inkomsten. U kunt voor 6 maanden een kwart van uw salaris behouden. Hieraan is wel een maximum verbonden. Vanaf 1 januari 2012 geldt hiervoor het maximumbedrag van € 192 netto per maand. Dit kan als de gemeente vindt dat deze baan u helpt om uit de bijstand te komen."

(google is your friend!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat stukje geld ook voor de jongeren ? Ik ben 21 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ik snap het stukje ook niet echt, als je niet meer dan 192 euro in de maand verdiend krijg je niks meer of ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel je krijgt 800,00 WWB. Je verdient 400 Euro p.m. zelf bij. Dan krijg je 800 - 400 = 400 Euro WWB. In het stukje staat dat je in sommige gevallen maximaal 192 Euro zelf mag houden. Dan zou je dus 800 - 400 + 192 Euro = nog 592 Euro WWB krijgen. Hoe dit geregeld wordt verschilt per geval en zou je bij je uitkeringsinstantie moten voorleggen / navragen.