Graag advies hoeveel geef je uit met 2 vol en 2 kinderen aan boodschappen, gesplitst in groeten, fruit, vlees, snoep?

ik wil graag weten hoe je kan besparen met de boodschappen, hoeveel aan avondeten, tussendoor, schoolkoek enz.

Toegevoegd na 10 minuten:
(schoolkoek) mijn dochter krijgt 3 keer in de week een koek mee naar school en 2 keer fruit, regels vd de school, om 10 uur eten ze bv een liga of een melkkoekje of fruit brood is alleen voor de overblijf.

Toegevoegd na 10 minuten:
(schoolkoek) mijn dochter krijgt 3 keer in de week een koek mee naar school en 2 keer fruit, regels vd de school, om 10 uur eten ze bv een liga of een melkkoekje of fruit brood is alleen voor de overblijf.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
vreschilt heel erg per gezin wat je nodig hebt, wij zijn meestal voor 60-80 euro per week klaar. (dagelijkse boodschappen, soms iets bijzonders)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 geen schoolkoek (wat het ook moge zijn)
2 geen tussendoor
3 geen snoep
4 niet elke dag vlees
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank u voor de berichten; nr 1, schoolkoek, liga bv is het 10 uurtje van school. 2 en 3, moeilijk met kinders van 4 en 9. nr 4 prima te doen denk ik, dank je, 5 dus een lijstje maken wat je een aantal dagen wilt eten, 6, doen we. bvd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt vooral veel besparen op vlees: daarvan eten de meeste mensen veel te veel en het is in vergelijking met groenten en fruit behoorlijk duur. Een vleesloze dag of de helft minder vlees scheelt al veel. Verder kun je in de supermarkt de producten van het eigen merk kopen in plaats van de merkproducten, of naar een goedkopere supermarkt gaan. Ook op dingen zoals wasmiddel en vaatwasmiddel kun je veel besparen: ze zijn relatief duur, en de huismerken zijn vaak de helft goedkoper en net zo goed. Een weeklijstje maken met wat je elke dag wil koken werkt heel goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tip: koop ook artikelen die al zijn afgeprijsd omdat de houdbaarheidsdatum al bijna is of al is bereikt: in de praktijk kunnen ze best nog wel een paar dagen extra mee, vooral als je ze in de ijskast kan zetten, bijv vlees, kunnen ze nog langer mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn kinderen krijgen gewoon een veel goedkopere koek in een bakje mee naar school, geen 'schoolkoek' in een dure verpakking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het halveringsprincipe
Een halve vaatwastablet
De helft van je wasmiddel
Tandpasta in de hoeveelheid van een erwt
Ik heb eens uitgerekend wat dat scheelt en kwam op ongeveer 25€ per maand
Dat is veel op jaarbasis
De producten van euroshopper van de ah zijn trouwens veel goedkoper dan de aldi of lidl
Tot 20-28%
jep,ik reken alles uit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij onze school mogen ze geen eens koek mee, ze moeten alleen fruit mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koolwitje: zulke scholen hebben niet begrepen dat ouders verantwoordelijk zijn voor wat er om tien uur wordt meegegeven. Soms is je fruit plotseling op of verrot. Verder zijn er nog steeds heel wat kinderen die echt wel wat meer op kunnen dan fruit ook al hebben ze ontbijt gehad en verder vind ik dat als school zoiets verplicht stelt ze ZELF dat fruit moeten aanbieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle. Ja in ben het helemaal met je eens :)

Het beste antwoord

Kies voor seizoensfruit en seizoensgroenten, en bij die laatsten : neem ze in de oorspronkelijke vorm. Dus een struik andijvie, die je zelf snijdt en wast, een hele prei, en een krop sla - geen zakjes kant-en-klaar. Zet een paar kruidenplantjes in je vensterbank : selderij, peterselie, bieslook (voor over de tomaat), dille (voor bij de komkommer)
Maak in het weekend een grote pan soep : erwten- , linzen en bruinebonensoep zijn voedzaam en heel gezond, en zo kan je, door de peulvruchten, vlees uitsparen, want peulvruchten zijn vleesvervangers.
Met een volkorenboterham met wat boter erbij is dit een volledige maaltijd. Ook een minestrone met witte bonen is erg lekker.

Als jij liever wilt dat je dochter als 10-uurtje elke dag fruit eet ipv 3 x per week een koek, vind ik dat je in je volste recht staat. Een koek is lekker, natuurlijk, maar als ze al brood tussen de middag eet, en een gezond ontbijt eet (müsli, bijv, of yoghurt met graanvlokken en fruit), dan heeft ze echt zo'n gezoete koek niet nodig.

Tussendoortjes kan je beperken tot alleen in het weekend : net zoals frisdrank. Dan wordt het véél lekkerder, en door de weeks krijgen ze dan een biscuitje bij de thee, en warme chocolademelk ( zelf maken!!) voor ze gaan slapen. En oploslimonade is heerlijk, als je het water in de koelkast zet, en je maakt bijv ijsblokjes van dezelfde smaak oploslimonade om het nóg lekkerder te maken.

Om een beter inzicht te krijgen in je wekelijkse uitgaven, zou je een lijstje kunnen maken : alle levensmiddelen 'gewoon', en extraatjes met een kringeltje eromheen. dan zie je, of de extraatjes 'kunnen', of dat je daar toch nog een beetje op kunt bezuinigen.
Een extraatje is bijv een bosje bloemen of een tijdschrift voor jezelf, of een ijsje of een Mac voor de kinderen.

En maak er een sport van om van de seizoensgroenten lekker en afwisselend te koken : er zijn meer dan genoeg recepten te vinden als je bijv. 'witlof' intikt.

Succes : je zult ervan versteld staan hoe veel verder je kunt komen met dezelfde portemonnee-inhoud!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prima volledig antwoord! plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel, heb een lijst gemaakt en de tip van een ander met supermarktaanbiedingen.nl bij elkaar gedaan, kijken of dit gaat werken, blijft moeilijk om aan het lijstje te houden!!

Andere antwoorden (8)

Besparen:
Normaal winkelen, net als anders. Dan, vlak voor de kassa: haal de 25% duurste artikelen er weer uit, en reken dan af (evt. die artikelen eerst nog omruilen voor veel goedkopere producten, als je anders van de honger om zou komen...).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig advies +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
origineel advies ! plus!
Kijk in de reclamefolder van uw supermarkt wat in de aanbieding is. Is de andijvie deze week met korting? Kook dan een gerecht met andijvie. Als producten in de aanbieding zijn die lang houdbaar zijn, haal hier dan veel van en bewaar die. En doe sowieso boodschappen bij de aldi of de lidl.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Nibud (Nationaal Instituut Budgetvoorlichting) geeft hier antwoord op. Niet alleen qua voeding maar ook voor o.a. energiekosten kleding enz. enz. Ze geven aan voor 2 volwassenen en 2 kinderen gemiddeld € 14,80 per dag.

Tussendoortjes voor een kind bv € 1,02 p.p.p.d. Bedrag obv een 2 persoons huishouden en gebaseerd op de richtlijnen van het Voedingscentrum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem alle tips van hierboven die passen in je persoonlijk leven. Zorg dat je je niet forceert om toch nog te kunnen besparen want dat wreekt zich uiteindelijk. Kijk naar wat je zelf wilt en kan.

Nog een tip: hou 3 maanden je uitgaven bij, liefst per product(groep) per winkel. Zo zie je je uitgavenpatroon. Dan kijk je naar waar je geld naartoe gaat: had mijn gezin dit alles nodig? Identificeer je geldverslinders. Deze verschillen per gezin, maar meestal is het snoep of voorverpakt eten of te dure hobby's. Geef aan de geldverslinders een waarde: welke wil je zeker houden in de toekomst en welke niet.
Kijk ook of je er goedkopere alternatieven zijn voor de noodzakelijke producten. Is het de moeite waard of moet je je teveel inspannen om hierop te besparen (bvb: te ver omrijden)?
Maak aan de hand van deze gegevens een boodschappenlijstje en een prognose voor de komende maand (wat ga ik waaraan uitgeven). Controleer na je boodschappen of de werkelijkheid overeenkomt met je prognose en stuur bij waar nodig. Geef jezelf ongeveer 3 maanden om bij te sturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is maar net welk merk je neemt en of je een liga koek bv wil vervangen door iets anders, of een koek van eigen merk.

met snoep doe ik het bij mijn kinderen alsvolgt: 1 keer in de week koop ik snoepjes waar ze de hele week moet moeten doen. zelf verdelen ze dit zakjes zodat ze weten wat ze per dag kunnen snaaien als ze uit willen komen met hun snoepjes. in het weekend is er wat extra (ships bv om lekker voor de buis te hangen samen) en een wat te snaaien voor als er vriendjes komen spelen en wat lekkers willen.

aanbiedingen schelen heel veel, en zelf vind ik de onderstaande link een uitkomst bij het boodschappen halen.
je kan aankruisen welke winkels er in de buurt zitten zodat je enkel hiervan de aanbiedingen ziet, en het is heel overzichtelijk per categorie ingedeeld wat je ook nog kan 'verfijnen' zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De enige manier om te besparen is te kijken wat je echt nodig hebt en verbruikt per week. Koop dan deze produkten aan het begin van de week voor de hele week. Koop absoluut niet meer dan nodig is. Ga naar winkels die goedkoper zijn zoals aldi of lidl. Koop geen merkprodukten. Let ook op de reiskosten die nodig zijn om een winkel te bereiken. Het bespaart niks als je 20km voor de aldi moet reizen als de jumbo om de hoek ligt.
Dus kijk hoeveel brood, boter, beleg je per week gebruikt. Bedenk vantevoren wat je wil gaan koken. Sommige versprodukten zoals groenten of vlees kun je dan de dag zelf nog gaan halen. Vaak vind je dan afgeprijsde produkten omdat ze net (niet) over datum zijn.
Bekijk wat je gebruikt aan schoonmaakmiddelen, wasmiddelen, doucheprodukten, enz.
Wat je uitgeeft per week is heel persoonlijk. Dus ik denk niet dat daar een gericht antwoord op gegeven kan worden. Je kan wel bepalen hoeveel je zou gaan uitgeven en dan naar behoefte dit aanpassen naar wat voor jou beter uitkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe je verse boodschappen een uurtje voor sluitingstijd. Je zult verbaasd zijn hoeveel afgeprijsde vleeswaren, vlees en kant en klare groente je dan tegenkomt. Daar staat allemaal een t.h.t. datum op. Als die datum morgen is of overmorgen, dan wordt het levensmiddel afgeprijsd. Zo kan je ook eens iets kopen, dat je anders niet zou kopen. Leuk voor de variatie. Snoep alleen maar kopen als het in de aanbieding is en dan goed wegleggen, zodat je er wekenlang mee kunt doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen uitsplitsing voor je, maar kan je vertellen hoe wij (2 volwassenen en 2 kinderen - 7 en 9 jaar oud - inclusief schoolfruit en koeken inderdaad) het doen.

Als het salaris gestort is nemen we 400 euro op. 1 keer in de week boodschappen; Elke week pakken we 100 euro en dan halen we alles wat we nodig hebben voor die week. Groenten, fruit, brood, beleg, drinken, chips etc etc. Bijna altijd houden we over, dat bewaren we voor het einde van de maand. Nieuwe week, nieuwe 100 euro, nieuwe boodschappen. Wat overblijft opnieuw apart leggen.

Van de bedragen die we overhouden kopen we duurdere dingen als waspoeder en vlees (vlees alleen in de aanbieding, gaat in zakjes de vriezer in). Ook voorraadjes drinken en andere niet bederfelijke spullen aanleggen als het in de aanbieding is helpt.

Kortom: het is niet heel ruim, maar als je je best doet kun je dus uitkomen met 400 euro in de maand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met z'n vieren moet dat kunnen, ik ben met z'n vijven ongeveer 120 euro per week kwijt (inclusief verzorgingsproducten) en ben niet echt heel zuinig met boodschappen. Ik doe wel het grootste deel bij de Aldi en er wordt bij ons niet veel vlees gegeten.