Kunnen mijn ouders aansprakelijk gesteld worden voor de schulden van hun 32 jarig inwonende zoon?Zoja, hoe voorkomen we dit zolang hij thuis woont?

Mijn ouders willen hun zoon graag helpen om hem onderdak te bieden zodat hij zijn schulden kan aflossen. Hij staat ook bij hun ingeschreven in de gemeente. Nu zijn ze alleen bang dat ze dus ook aansprakelijk zijn als het helemaal fout dreigt te gaan. Is dat zo of heeft het voor hun geen financiele gevolgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Neen, onafhankelijk van waar hij woont, is hij boven de 18 en voor de Wet meerderjarig. Zijn schulden zijn ZIJN schulden en de ouders kunnen daar niet aansprakelijk voor worden gesteld. Bij ontruiming/inbeslagname van zijn woonruimte (mocht het zo ver komen), goed er op letten dat alleen ZIJN zaken worden meegenomen uit zijn 'kamer".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet je wel bonnen e.d hebben dat het op zijn naam staat want anders nemen ze zo de spullen van de ouders mee !!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rinserio: +1
Nee vanaf je 18de zijn je ouders niet meer aansprakelijk voor de schulden die je maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ouders zijn aansprakelijk in de zin van onderhoudsplicht bij gehandicapte "kinderen" tot 27 jaar.
MAAR van af je 18e ben je zelf verantwoordelijk voor schulden die je maakt.
Uitzondering hierop is als de 18+ er door de wet wilsonbekwaam is verklaard.
Dan krijgt hij een bewindvoerder.
Gaat de wilsonbekwame verplichtingen aan, die NIET door de bewindvoerder zijn goedgekeurd, dan is de verplichting b ongeldig en kan de bewindvoerder de overeenkomst nietig verklaren.

Wilsonbekwamen krijgen daarom meestal een soort zakgeldregeling maar mogen geen transacties aangaan.
Bij mijn weten is de wilsonbekwaamheid opgeslagen in een register (zoals het BKR) en dienen ondernemers zich bij
substantiele transacties op de hoogte te stellen of iemand wel wilsbekaam is (dat is aan de buitenkant niet altijd te zien!!!)

Omdat de wilsonbekwame wilsonbekwaam is, kan hij/zij daardoor ook niet voor ten onrechte aangegane verplichtingen verantwoordelijk gesteld worden.

Als dus de 32 jarige inwonenede zoon wilsonbekwaam zou zijn en de ouder(s) zijn bewindvoerder, dan zou het kunnen zijn dat zij wel degelijk te maken hebben met het oplossen van problemen , veroorzaakt door hun thuiswonenede zoon tenzij deze zaken volledig stiekem gedaan heeft.