Als ZZPer werk ik in de zorg, nu wil een bemiddelingsbureau dat ik naast mijn facturen ook werkbriefjes invul. Is dit normaal?

Volgens mij moet mijn factuur voldoende zijn voor MIJN betaling. De werkbriefjes worden doorgestuurd naar de instellingen waar ik werk en daarmee wordt gezorgd dat het bureau HUN betaling krijgt. Mij lijkt het voor mij dus overbodig om werkbriefjes in te vullen, dat is voor werknemers wellicht anders, maar ik ben zelfstandig en doe de job voor het bureau en niet voor de instelling. Ik ben bang dat op deze manier mijn diensten als een verkapt loondienstverband wordt gezien. Dit wil ik uiteraard niet!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je per uur betaald wordt dan zijn de werkbriefjes de prestatieverklaring. Ikzelf moet door de opdrachtgever getekende urenstaten inleveren die dan weer bij de factuur gevoegd worden als bewijs dat de betreffende uren gemaakt zijn. Dat moet ik al jaren bij een verscheidenheid aan opdrachtgevers.

Dus ja, het is normaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hangt er vanaf wie je betaalt. Als het de instelling is heb je gelijk, maar als het bemiddelingsbureau geld ontvangt voor de bemiddeling en jouw uitbetaalt niet. Wij huren mensen van softwarebureaus in die zowel bij ons als hun baas urenstaten inleveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen voor werknemers kan dat gevraagd worden maar ook van externe in jou geval zzp-er. De uren moeten kunnen worden gekoppeld aan de prestatie. Zeker als je met instellingen te maken hebt die met zorg zwaarte pakketten werken.
ronron1212
11 jaar geleden
Lijkt een manier voor het bemiddelingsbureau om aansluiting te kunnen maken tussen gewerkte uren en factureerde uren. Een basis controlemethode om fraude te voorkomen. Niets mis mee lijkt me. Dus het antwoord: ja, is normaal.

Wel blijf je ZZP'er, dus kan men je niet de verplichtingen opleggen die een werknemer opgelegd kan worden (gezagsverhouding). Je hoeft er niet mee akkoord te gaan, want het bemiddelingsbureau moet dit wel met je overleggen. Als je er niet mee akkoord gaat kun je als ZZP'er natuurlijk dan wel weer gemakkelijk op straat gezet worden, want je bent geen werknemer. Ik zou er dus niet zo moeilijk om doen!