Beloning in natura is onderhevig aan de loonbelasting. Als iemand dus voordelen in natura heeft moet daar een waarde aan toe worden gekend. Die waarde wordt meegenomen bij de berekening van de inhouding van de loonheffing. Normaal gesproken is deze waarde de waarde in het economisch verkeer.

De waarde van een beloning in natura is soms lastig vast te stellen. Normaal gesproken wordt de winkelwaarde als waarde genomen, maar als de werknemer de beloning moet gebruiken of verbruiken om zijn werk behoorlijk te kunnen doen, moet uitgaan worden van de besparing die de beloning oplevert voor de werknemer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op de site van de Belastingdienst (zie onder) kun je een brochure downloaden over de heffingsaspecten van geschenken in natura.
TD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan door de werkgever (waarde economisch verkeer OF besparingswaarde, stel je krijgt een dure fotocamera voor je werk terwijl je zelf er een van € 100,00 gekocht zou hebben, dan mag je die 100 als waarde opgeven)gedaan worden, maar het kan ook zijn dat je het zelf moet opgeven. Daarnaast kan je werkgever het ook betalen via een zgn eindheffing, zie daarvoor de links.