wat verdient een politicus?

Dan bedoel ik Rutte, Roemer, Wilders of Samson

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/overig/gemiddeld-inkomen-minister.359560
Computoon
11 jaar geleden
Vergeleken met het salaris van (ex) topvoetballer vallen de salarissen van politici wel mee.
Ruud van Nistelrooij verdiende per jaar € 3.800.000,00; John Heitinga incasseert Jaar: € 4.500.000,00 en Rafael van der Vaart wordt afgescheept met € 3.620.000,00 per jaar. (Bron: http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/vipsalarissen/voetballers) Of neem de wereld van het amusement: Albert Verlinde beurt jaarlijks euro 900.000.- en laat daarbij Linda de Mol achter zich die euro 1000.000.- verdient. Dat Giel Beelen maar euro 200.000-/jaar verdient, daar kan hij ook niets aan doen maar het is altijd nog meer dan onze minister-president.

Het beste antwoord

In totaal ontvangt de minister-president in 2012, inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering, een bezoldiging van € 144.107,71.
De minister-president krijgt een vaste maandelijkse onkostenvergoeding in verband met de uitoefening van zijn functie. De vergoeding van de premier en de minister van Buitenlandse Zaken is twee keer zo hoog als de vergoeding van de andere ministers. In 2012 is de vergoeding € 657,27 per maand, dus € 7887,24 per jaar.

Roemer, Wilders en Samson zijn echter geen ministers maar kamerleden. Een Kamerlid ontvangt nu een schadeloosstelling van ruim 7300 euro per maand.
SP'ers leveren een deel van hun vergoeding in bij hun partij.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje voor het antwoord! :)

Andere antwoorden (2)

Een tweede kamerlid verdient'ongeveer € 95.000 per jaar. Rutten zit als premier op de Balkenende norm, dat is ongeveer € 144.000.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Tweede Kamerlid verdient iets meer dan 7300,- bruto/maand:

http://www.tweedekamer.nl/contact/veel_gestelde_vragen/index.jsp#TitleLink12

De MP verdient 134,000 euro bruto/jaar (Rutte)