Voltijds school volgen en gaan samenwonen?

Ik zou graag mijn studies afwerken en hiervoor terug voltijds naar school willen gaan. Maar ik moet binnen een paar maand het ouderlijke huis verlaten en wil gaan samen wonen met mijn vriend.. Hij zal waarschijnlijk werken of heel misschien ook terug studeren. Maar waar en wat moeten wij doen om uitkeringen te ontvangen? is dit via het OCMW of wat? Kan iemand ons aub helpen?!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Op deze website kan je heel goed zien waar je recht op hebt.

http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=23

Als je studiefinanciering ontvangt krijg je geen uitkering.

Bent u jonger dan 27 jaar? Dan heeft u geen recht op een bijstandsuitkering. Uw partner kan recht hebben op een bijstandsuitkering voor een alleenstaande. Ontvangt u beiden studiefinanciering? Dan heeft u beiden geen recht op bijstand.

Toegevoegd na 46 seconden:
Bent u 27 jaar of ouder? Dan kunt u samen met uw partner recht hebben op bijstand, als uw partner aan alle voorwaarden voldoet. De studiefinanciering is voor u samen geen voorliggende voorziening. Wel zal de studiefinanciering op de uitkering in mindering gebracht worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
En voor als je geen studiefinanciering ontvangt

U ontvangt geen studiefinanciering of een tegemoetkoming U kunt samen recht hebben op een bijstandsuitkering als u aan de voorwaarden voldoet. Bent u jonger dan 27 jaar en kunt u nog een opleiding volgen waar u studiefinanciering voor kunt krijgen? Of bent u jonger dan 27 jaar en kunt u wel nog een opleiding volgen en daarvoor geen studiefinanciering krijgen, maar volgt u die opleiding niet? Dan heeft u geen recht op bijstand. Uw partner kan dan recht op bijstand hebben voor een alleenstaande (ouder). Geldt het voorgaande voor u beiden? Dan heeft u beiden geen recht op bijstand.