Wat is een fatsoenlijk netto maandloon in de grafische sector?

Ik ben 24 jaar maar ik heb geen idee hoeveel ik moet vragen. Ik heb een mbo diploma een hbo propedeuse en 3 jaar werkervaring. Mijn vaste lasten bedragen 600 euro. En ik kan 3 tot 4 dagen werken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom kun je zo weinig werken? En inderdaad: met 24 zul je toch onderhand moeten weten dat je nooit over netto lonen praat maar over bruto.

Antwoorden (1)

Als je serieus genomen wilt worden bij een werkgever spreek je nooit voor nettoloon maar over bruto. In CAO's en arbeidsovereenkomsten worden altijd brutolonen vermeld (en een werkgever die zich laat verleiden tot nettoloonafspraken is geen verstandige werkgever.)

Als graficus ga je waarschijnlijk vallen onder de Grafimedia CAO. Voor iedere functieschaal is er een begin- en eindsalaris. De functieschalen lopen van A t/m K.
De functieschaal waarin je komt, hangt af van de functie. Je kunt natuurlijk vragen wat je wilt, maar het salaris zal altijd liggen binnen de functieschaal waarin je functie zich bevindt. Daarover heb je geen informatie gegeven. Bedragen in CAO's zijn altijd gebaseerd op een volledige werkweek, dus bij 3 dagen werken neem je 60% van de bedragen en bij 4 dagen 80%.

De vaste lasten zijn niet relevant voor de bepaling van de hoogte van het salaris, althans niet vanuit werkgeversperspectief.

Aanvangssalaris 1566,29 1628,14 1709,50 1792,65 1883,63 2001,74 2124,66 2292,18 2496,45 2774,84 3135,18
Euro 1566,29 is het aanvangssalaris van schaal A, euro 1628,14 van schaal B enz.

Eindsalaris 1781,20 1886,05 2016,20 2150,58 2306,03 2504,89 2742,30 3071,31 3473,82 4007,10 4684,82
Euro 1781,20 is het eindsalaris van schaal A, euro 1886,05 van schaal B enz.

De standaardverhoging van iedere schaal:
42,71 42,71 50,89 50,89 60,25 62,60 77,22 86,00 97,70 112,32 129,87
Euro 42,71 is de standaardverhoging van schaal A enz.

Uiteraard worden de salarissen geïndexeerd volgens hetgeen is afgesproken bij de CAO onderhandelingen.

Toegevoegd na 16 uur:
Naar aanleiding van een reactie:
De functie DTP'er valt volgens mij onder 'digitale opmaak'. Een DTP'er kan vallen in functiegroep D, E of F (met name afhankelijk van de hoeveelheid softwarepakketten die gebruikt worden door de DTP'er).
Dat houdt dus in:
Een DTP'er in D begint met euro 1792,65 en eindigt op 2150,58
In E: aanvang 1883,63/einde 2306,03
In F: aanvang 2001,74/einde 2504,89

Alles gebaseerd op een 36-urige werkweek. De Grafimedia CAO is algemeen verbindend verklaard en zou dus moeten gelden voor iedereen die dit soort werk doet binnen de grafische industrie.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ojee wat ingewikkeld. Ik heb altijd voor het minimumloon gewerkt en ben dat nu een beetje beu, maar hoe weet ik in welke schaal ik zit. Ik ben vormgever / illustrator, daar heb ik een diploma voor. Maar ik ben werkzaam geweest als dtp-er
Computoon
11 jaar geleden
Als DTP'er zit je in functiegroep D, E of F. (Ik ga ervanuit dat DTP in de Grafimedia CAO 'digitale opmaak' heet). DIGITALE OPMAAK
functiefamilie 323, D t/m F
323-D
Grafisch-technische functie, maakt pagina’s en advertenties op. Slechts enkele softwarepakketten.
323-E
Grafisch-technische functie, maakt pagina’s en advertenties op. Verscheidene softwarepakketten.
323-F
Grafisch-technische functie, maakt pagina’s en advertenties op en verricht digitale grootmontage. Groot aantal softwarepakketten. Zie verder de toevoeging aan mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo Computoon,
Het lijkt erop dat je verstand hebt van deze CAO en ik wil je graag iets vragen.
Mijn zoon(20) werkt bijna 2 jaar als allround DTP-er (diploma Grafisch Lyceum).
Mag de werkgever hem dan in de aanloopschalen zetten? Wat is een redelijk salaris?
Hij krijgt nu al 1,5 jaar 1400 bruto (40 urige werkweek).