heeft mijn thuiswonend kind boven de 18 recht op een uitkering? ik als ouder ontvang ook een uitkering.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
63.7K
ronron1212
10 jaar geleden
heeft hij of zij gewerkt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee, klaar met studie, geen werk gelegenheid in het vakgebied van afstuderen... dus er is geen kans op WW uitkering.
ronron1212
10 jaar geleden
Geen recht op welke uitkering dan ook laat hem gaan werken bij ah of zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja, is bezig met solliciteren, maar dat is tegenwoordig erg moeilijk. Dus echt niks kan hij krijgen?
ronron1212
10 jaar geleden
Best wel wat te vinden krantenwijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is onzin ron. Jij en veel mensen doen daar zo makkelijk over.
ronron1212
10 jaar geleden
Hoezo niels leg eens uit wat je bedoeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat de werkgelegenheid niet zo werkt in praktijk zoals het geschetst wordt. Als je als jong volwassene wil werken kom je nog niet gelijk in aanmerking voor een baan.... 60 sollicitatie brieven en 58 afwijzingen, 2 nog in afwachting zegt genoeg... en dat in 2 maanden tijd
ronron1212
10 jaar geleden
Dat geldt voor oudere ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. Daar zeg ik ook niets over. Iedereen heeft er moeite mee als de huidige baan stopt en je zonder werk komt te zitten.

Het beste antwoord

Jongeren van 18 t/m 27 jaar
Jongeren moeten werken of naar school om een vak te leren. Zij horen volgens de regering niet thuis in de bijstand. Daarom gelden er voor hen extra strenge regels. Deze hebben onder andere betrekking op het recht op bijstand, het aanvragen van bijstand, de hoogte van de bijstand, het vrijlaten van bepaalde inkomsten en het recht op hulp van de gemeente bij vinden van een baan.
Jongeren en het recht op bijstand
Jongeren horen niet in de bijstand. Ze moeten naar school om een vak te leren. Als het onderwijs geen mogelijkheden meer biedt moeten ze bereid zijn iedere baan te accepteren. Jongeren van 18 tot 27 jaar hebben daarom meestal geen recht op algemene bijstand als ze onderwijs kunnen volgen dat door het Rijk wordt betaald (geldt vanaf 1 juli 2012). Hetzelfde geldt voor jongeren van 18 tot 27 uit wiens houding en gedragingen ondubbelzinnig blijkt dat ze belangrijke verplichtingen niet na willen komen. Jongeren van 18, 19 of 20 jaar die in een inrichting zitten krijgen ook geen algemene bijstand.
Jongeren en het aanvragen van bijstand
Jongeren die zich bij het loket van het UWV melden voor een bijstandsuitkering kunnen die niet meteen aanvragen. Ze moeten eerst 4 weken zelf zoeken naar een baan en kijken of ze terug naar school kunnen. Pas daarna kunnen ze een aanvraag om bijstand indienen. De gemeente controleert dan of ze genoeg hun best hebben gedaan. Als ze recht op bijstand hebben gaat de uitkering met terugwerkende kracht in op de dag van melding bij het UWV.
Jongeren en de hoogte van de bijstand
Jongeren van 18, 19 en 20 jaar kunnen een beroep doen op hun ouders als ze te weinig geld hebben om van te leven. Ouders zijn namelijk verplicht om voor hun kinderen te zorgen totdat ze 21 zijn. Bij de hoogte van de bijstand wordt hier rekening mee gehouden. De bijstandsnormen voor jongeren van 18, 19 en 20 jaar zijn afgeleid van de kinderbijslag. Hebben ze kinderen dan is de bijstand hoger. Voor jongeren van 21 tot 27 jaar gelden geen aparte bijstandsnormen. Zij krijgen evenveel als bijstandsgerechtigden van 27 tot 65.

Het is dus niet zo, dat je zoon naar het UWV stapt en thuiskomt met een uitkering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor deze info

Andere antwoorden (1)

ja als je als je als ouder een uitkering ontvangt is het vaak onvoldoende. als je werkt heeft het kind geen recht op de uitkering.