Deze uitgaven (studiekosten) voor levensonderhoud van kinderen zijn aftrekbaar van de belasting als:

1) voor het kind geen recht bestaat op kinderbijslag ingevolge de Algemene Kinderbijslagwet (AKW); en
2) als de kosten in belangrijke mate drukken op de belastingplichtige;
Dan komen deze uitgaven voor aftrek in aanmerking tót een bedrag van:
-€ 355 (€ 350) per kalenderkwartaal indien het kind 6 jaar of ouder, maar jonger dan 12 jaar is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet duidelijk in uw vraag is of uw zoon / dochter leerling is van een privé of door de overheid bekostigde internationale school. De kosten van een door de overheid bekostigde school bedragen al gauw zo'n 10 duizend euro, terwijl de kosten van een leerling op een reguliere primaire school zo'n 6 duizend euro bedragen. Ouderbijdragen van vijf duizend euro zijn hier gebruikelijk.

PARTICULIERE internationale scholen worden vrijwel geheel uit ouderbijdragen gefinancierd. De kosten kunnen oplopen tot meer dan 10 duizend euro per jaar.

------------------------------------------------------------------

Als uw vraag is of deze ouderbijdrage aftrekbaar is als scholings- studiekostenuitgaven is dat niet heel duidelijk met ja of nee te beantwoorden. Voor u zijn deze kosten (ouderbijdrage) in elk geval niet aftrekbaar. Scholings / studiekosten vormen immers een persoonsgebonden aftrekpost.

Rechtbank Arnhem heeft in een enigszins vergelijkbare situatie de aftrek toegestaan van scholingsuitgaven van een VWO-scholiere aan een PARTICULIERE school. Het is volgens de rechtbank niet noodzakelijk dat de opleiding met het oog op een op dat moment al vaststaande concrete vervolgopleiding wordt gevolgd. Het is al voldoende dat de kosten met het oog op een - nog te bepalen- vervolg(beroepsopleiding) in zijn algemeenheid worden gemaakt.

De aftrek zal in het algemeen in het belastingjaar weinig of niets opleveren – er is geen / weinig inkomen en er is geen / weinig belasting betaald. Wel kan de aftrekpost doorgeschoven worden als persoonsgebonden aftrekpost vorige jaren. M.a.w: De aftrekpost wordt dan alsnog verzilverd in het jaar dat uw zoon / dochter gaat verdienen. Zie voor de uitspraak van de Rechtbank Arnhem de bron hieronder.
fisbel