Mag een winkel je verplichten in hun winkel nieuwe stoelen te kopen omdat de anderen defect zijn?

Een tijd geleden heb ik stoelen gekocht bij een winkel. Vanaf het begin mankeerde er wel iets aan de stoelen. Na een aantal stoelen omgeruild te hebben en nieuwe onderdelen toegestuurd te hebben gekregen blijven ze stuk gaan. Nu heb ik met de winkel afgesproken dat we deze stoelen mogen inleveren en zei vertelden mij dat ik een herkeuze mag doen. Op internet heb ik het assortiment van de winkel bekeken en kan geen stoelen vinden die ik leuk vind en in mijn prijsklasse vallen. Hoor ik niet gewoon mijn geld terug te krijgen omdat ik geen deugdelijke stoelen heb?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik heb iets soortgelijks gehad met een webwinkel. Stoelen die kapot gingen en toen ze nieuwe wilde leveren bleek de fabrikant ze niet meer te willen leveren wegens de vele klachten die er waren. Wij hebben toen uiteindelijk de stoelen gehouden en een forse korting gekregen. ook omdat we de stoelen mooi vonden (en vinden). Maar er zijn er twee bij die we zoveelmogelijk vermijden.

Als ze niks van je gading hebben binnen de prijsklasse en ze zijn niet bereid wat korting te geven zodat een duurdere prijsklasse binnen je bereik komt moeten ze volgens mij gewoon het geld terugstorten. Zij zijn degene die in gebreke blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De verkoper behoort u degelijke stoelen te geven. Indien dat niet zo is moet de verkoper in gelegenheid worden gesteld om dit te repareren.

Mocht de verkoper niet kunnen repareren of vervangen dan mag u de koop ontbinden. Dit betekend dat u uw geld terugkrijgt.

In de link staat extra informatie en stappen die u het beste kunt ondernemen.

Succes,

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja, vervangen betekend door gelijke stoelen en niet een anders uitziende. Dus de winkel kan u niet verplichten een andere uit te zoeken dan die waar uw keus op was gevallen.
11 jaar geleden
wettelijk gezien kan de winkel dit niet dwingen, maar proberen kunnen ze het natuurlijk wel.

als jij een product koopt mag je er vanuit gaan dat het een deugdelijk product is en voldoet aan de eisen die hier aan mag stellen (bij normaal gebruik)

je hebt het een paar keer geprobeerd met deze stoelen, en de winkel heeft geprobeerd het op te lossen maar een blijvende oplossing is het niet.

de koop zou dus ongedaan gemaakt moeten worden. jij de stoelen terug, hun jou het geld teruggeven.

als jij stoelen bij hun ziet die je wil kopen kan dat, maar als het in een andere winkel is kan dat ook.

laat je dus niet afschepen met een tegoedbon, korting of wat dan ook hoor.

als ze er een punt van maken helpt het weleens om aan een volle kassa te vertellen wat je er van vindt. (geen beste reclame)
zeg dat je een advo hebt (ook al heb je die niet) en met een toevoeging zo een zaak op kan starten.

klachten op internet kan je ook kenbaar maken (laat ze dit gerust weten) en ook dat is niet zo'n beste reclame.
(er zijn genoeg sites waar je klachten neer kan zetten waar deze door het bedrijf opgelost kunnen worden, of welke mensen kunnen vinden als ze naar een recentie zoeken)

ga op je strepen staan: de stoelen voldoen niet aan de eisen die men hier redelijkerwijs aan mag stellen, ze zijn al een keer omgeruild en gemaakt, maar blijven niet voldoen.

vraag HUN hoe ze het op willen lossen zodat jij als klant (die goede of slechte reclame kan maken) tevreden bent zonder je een oor aan te laten naaien.