Mag ik mijn huis een weekend als winkel gebruiken?

Ik woon midden in het centrum van onze hoofdstad met een deur naar buiten in de woonkamer op de begane grond. Het lijkt me leuk om een keer een 'pop-up' shop te houden gedurende het weekend, om eigen gemaakt spulletjes, tweedehands items etc te verkopen. Het lijkt me nog leuker om een klein terrasje op de stoep te maken en hier lunch/borrel te serveren.
Maar, mag dit?

Misschien iemand kennis hiervan? Ook in overweging nemende dat prijzen bijv. geformuleerd kunnen worden als 'vrijwillige donaties'? En hoe zit het met een biertje of wijntje? Of moet ik tegen een controlerende politie zeggen dat het mijn verjaardag is ;)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Mijn (voorlopige) antwoord zou zijn:
je hebt hiervoor een vergunning nodig. De openstelling van jouw huis is naar mijn mening te vergelijken met een kofferbak- of garageverkoop. Die wordt door verschillende gemeenten op dezelfde manier behandeld als een rommelmarkt en daar is een vergunning voor nodig.

Voor alcoholverkoop is weer een aparte vergunning nodig. Zonder vergunning mag je geen alcohol schenken. Voor bijzondere gelegenheden kunt je een ontheffing van dit verbod krijgen, bijvoorbeeld bij een evenement, maar ik denk niet dat je jouw activiteit daaronder kunt laten vallen.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt hier inderdaad een vergunning voor nodig, ook met voedsel verkopen moet je voorzichtig zijn, hygiënisch werken is zeer belangrijk, hou er rekening mee dat je de keuringsdienst op bezoek kunt krijgen.
Tijdens jaarmarkten en feestdagen zoals Koningdag is dit makkelijker te organiseren. Ook zul je je moeten legitimeren, dus je verjaardag ervan maken, gaat alleen op als je op die dag echt jarig bent. Ik vind je antwoord dus wel goed, maar je mist nog wat informatie, wel een klein plusje waard, omdat er niets in staat wat totaal niet klopt.