Is de (zaterdag)markt goedkoper ten opzichte van de winkel?

Ik ga niet naar de markt, maar sprak er pas over met een kennis. Is de markt in het algemeen goedkoper dan de winkel? Om welke producten gaat het vooral en scheelt dat aanzienlijk of slechts minimaal verschil? (Hoewel een voordeel opgeteld in een langere periode natuurlijk altijd voordeliger is.)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K
TurfGraver
4 jaar geleden
Idem
https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/87443/markt-goedkoper-supermarkt/
Ivana
4 jaar geleden
"Op de markt is uw gulden een daalder waard!"
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zeker einde van de markt gaat veel voor goedkoper weg.

Het beste antwoord

Afhankelijk van de markt, kan het voor sommige producten uitmaken. Een indicatie van een marktkoopster:

• Paprika’s: normale en zoete puntpaprika’s. Een zak voor 5/6 stuks voor 1,50. In de supermarkt 3 stuks voor minimaal 1,30.
• Tomaten: een kilo voor ongeveer 1,25. In de supermarkt 500 gram voor dezelfde prijscategorie.
• Courgette’s: Deze zijn in de winterperiode geregeld goedkoper op de markt.
• Bloemkool: vaak tussen de 2 en 3 euro in de winkel en ik kocht ze de afgelopen weken voor 85 cent per stuk.
• Bosui: het komt vaak voor dat je 3 bosjes voor rond de euro kunt kopen in plaats van 80 cent per bos.
• Zoete aardappelen: Deze zijn vaak 50 tot een euro goedkoper.
• Verse kruiden: Waar je een klein plastic doosje van 35 gram koopt in de winkel, betaal je voor een flinke bos peterselie, koriander, munt etc. vaak rond de 1,25.
• Knoflook: hier koop je minimaal het dubbele aan knoflook voor dezelfde prijs als in de supermarkt.
• Pepers: Rode, groene, Turkse, rawitpepers en ga zo maar door. Vaak koop je in de supermarkt een paar voor rond de 1,50. Op de markt koop je een zak vol voor dezelfde prijs.
• Limoenen en citroenen: meer op de markt voor ongeveer dezelfde prijs
• Verschillende soorten sla: vaak kun je meer kopen voor minder.
• Noten: alle soorten noten die je maar wilt. Gebrand of ongebrand (laatste heeft mijn voorkeur). Je bent goedkoper uit dan in de winkel en vaak smaken ze ook nog veel lekkerder.
• Fruit: afhankelijk van het seizoen en oogst kun je hier bakken vol fruit voor veel minder geld scoren. Dit geldt voor blauwe bessen, bramen, aardbeien, mango’s en andere exotische vruchten.

Aan het einde van de dag willen de marktlieden vaak veel kwijt en bieden ze de groenten en fruit aan voor dumpprijzen. Dus als je de tijd en zin hebt om extra goedkope dealtjes binnen te halen, zou ik je bezoekje aan de markt tot einde van de dag uitstellen.
SimonV
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Goed antwoord met concrete voorbeelden. +
tinus1969
4 jaar geleden
Overigens; de markt is _gemiddeld_ goedkoper (dat is ook de uitkomst van bv de consumentenbond) maar voor individuele producten/handelaren/kramen hoeft dat niet te gelden. Zo is de visboer op 'mijn' markt een stuk duurder (maar ook beter/meer keus) dan de supermarkt.