Wat gebeurt er als een fiscale partner niet wil dat studiekosten van de ander bij de verdeling bij hem als aftrekpost worden opgevoerd?

De ene kan een lager inkomen hebben een dus een lage IB schijf. Hij / zij kan daarom studiekosten naar de partner willen schuiven als die tot in een hogere schijf komt. Maar als de partner dat geen zin in heeft en zo de aangifte niet wil tekenen, wat gebeurt er dan?

8 jaar geleden
1.3K
ronron1212
8 jaar geleden
Dat verdeel je alles bij de partner die niet wil je kan namelijk zelf verdelen.
fisbel
8 jaar geleden
@ronron1212:
Ja maar het probleem is dat de partner die niet instemt met de verdeling van de studiekostenaftrek op zijn / haar naam waarschijnlijk niet het gedoe wil hebben met de verrekening van de belastingteruggave naar de persoon die de studiekostenaftrek heeft. .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag me af wat deze fiscaal niet samenwerkende partners dan in hun samenlevingsovereenkomst of huwelijksvoorwaarden over inkomstenbelasting hebben geregeld.

Het beste antwoord

De Belastingdienst bemoeit zich niet met onderlinge verrekeningen tussen de fiscaal partners. Hier zal het 'probleem' van de mogelijk extra belastingteruggave via de studiekostenaftrek geregeld moeten worden tussen de partners.

Misschien gaat de partner overstag als hem of haar duidelijk is hoe de fiscaal voordelige toebedeling werkt. Stel dat er belastingteruggave mogelijk is van € 400 door de aftrek toe te delen aan de partner met het hogere inkomen. En stel dat de belastingteruggave € 300 zou worden als de aftrek in een lagere schijf plaatsvindt. Er zou afgesproken kunnen worden dat de € 300 verrekend wordt met de partner. En dat de fiscaal partner die in eerste instantie niet de aftrek op zijn / haar naam wil hebben de € 100 extra belastingteruggave zelf mag behouden.

Maar het komt inderdaad vaker voor dat fiscaal partners de portemonnee zo strikt gescheiden willen houden dat er liever gekozen wordt voor minder belastingteruggave als dat er afspraken, rekensommetjes en verrekeningen tussen de partners moeten worden gemaakt.
fisbel