Hoe stel ik de waarde van een huis vast ten behoeve van erfbelasting?

Laten taxeren kost een klein vermogen en dat is er niet. Maar de belasting wil wel de waarde weten. Neem ik dan de WOZ waarde of kan ik volstaan met de waarde bij de aankoop van het huis? Of een percentage van de WOZ-waarde?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor de belasting moet je de WOZ-waarde opgeven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Erft u in 2014 een woning of wordt deze u geschonken? Dan mag u bij de aangifte voor de schenk- of erfbelasting over 2014 kiezen welke WOZ-waarde u hanteert: die uit 2014 of 2015. Met de laagste van die twee waarden betaalt u minder schenk- of erfbelasting.
Als u niet kunt kiezen uit twee waarden omdat de WOZ-waarde voor 2015 nog niet bekend is, dan geeft u de WOZ-waarde uit 2014 op. Blijkt de WOZ-waarde uit 2015 uiteindelijk lager, dan kunt u de Belastingdienst verzoeken de aanslag te corrigeren, óók als de bezwaartermijn al is verlopen.
SimonV