Hoeveel proces btw moeten horecabedrijven betalen aan de leverancier bij inkoop van hun producten?

Toegevoegd na 10 minuten:
proces = procent

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er bestaan voor goederen in Nederland simpel genomen twee BTW-tarieven: 6% voor voedingswaren en 19% voor luxe goederen.
Zowel voor de ondernemer als voor de klant gelden dezelfde percentages voor dezelfde categorieën.
Omdat de ondernemer de BTW over ingekochte zaken mag aftrekken van de BTW die hij over de verkochte zaken moet inhouden draagt hij netto alleen belasting af voor het verschil tussen inkoop en verkoopprijs, de toegevoegde waarde dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ op niet zo luxe goederen betaal ik anders ook 19% :-)

Andere antwoorden (3)

Effectief 0 procent; omdat ze niet aan het eind van de verkoopketen zitten. Ze hoeven het niet te betalen of krijgen het terug van de belastingen. Alleen de consumenten betalen BTW.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het netto resultaat zou alleen effectief nul zijn als de ondernemer de goederen voor dezelfde prijs verkoopt als waarvoor hij ze inkoopt.
De essentie van BTW is dat je belasting betaalt over de waarde die je aan de goederen toevoegt.
De BTW die je bij inkoop betaalt moet je bij verkoop aan je klant rekenen voor hetzelfde percentage van 6% of 19%, bij betaling aan de belastingdienst van de door jou ontvangen BTW mag je de door jou betaalde BTW aftrekken.
Omdat jouw inkoopprijs lager is dan jouw verkoopprijs betaal je dus netto alleen voor het verschil in inkoop- en verkoopprijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie hoeft de (gefactureerde) btw niet te betalen?
Dat is afhankelijk van de produkten die de horecabedrijven kopen, en niet van wat voor bedrijf het is die de inkopen doet.
Op de meeste goederen en diensten geldt een tarief van 19%. Voor eten en drinken geldt het 6 % BTW-tarief.
Met uitzondering van alcoholische dranken. Hierbij geldt wel het hoge 19% tarief.
Maar zoals hiervoor al gezegd. De horeca-ondernemer, kan de BTW terugvorderen bij de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
0 %, 6 % of 19%. Dat is afhankelijk van de categorie goederen en diensten. Het moet worden gefactureerd door de ondernbemers en betaald door elke koper. Voor de ondernemer is het als voordruk verrekenbaar in de btw-aangifte.
Uiteindelijk draagt de consument, en anderen die geen btw kunnen verrekenen, de last er van.