Kan ik mijn vriend mijn geld laten erven (zit in ons huis), maar als hij overlijdt dat geld niet aan zijn erfgenamen erven maar aan een goed doel?

Ik woon samen met mijn vriend en ik heb een aardig bedrag op de bank staan wat ik in ons huis wil stoppen. Als ik overlijdt wil ik dat mijn vriend dat geld in het huis mag laten zitten tot hij overlijdt en dat daarna mijn geld naar een goed doel gaat. Ik wil dus niet dat zijn familie uiteindelijk mijn geld erft. Is dat mogelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja, als je dat zo eenduidig opstelt in je testament bij een notaris zal dat zo geschieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je dat ook bewijzen met een bron (zie de reacties)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal dan een combinatie worden van "Bewind" en "Legaten": http://www.erfwijzer.nl/bewind-voogdij-uitsluitingsclausule.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit gaat alleen over goederen niet over een bedragje wat in een huis is gestopt (niet het hele huis). Hoe moet dat over 50 jaar bijv als vraagsteller nu komt te overlijden en vriend dan pas?
Je kunt in je testament een tweetrap opnemen.
Dan gaat de erfenis bij jouw overlijden eerst naar je vriend.
Als je vriend daarna overlijdt, dan bepaal jij dat hetgeen wat hij van jou geërfd heeft (wat daar dan nog van over is) naar een bepaald goed doel gaat.
Je vriend kan dan meer zelf bepalen in een testament waar jouw erfenis naar toe gaat bij zijn overlijden.

Toegevoegd na 1 minuut:
laatste zin moet zijn: Je vriend kan dan NIET meer zelf bepalen in een testament waar jouw erfenis naar toe gaat bij zijn overlijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles is mogelijk met een notariële akte. Ga met een notaris praten. Maar realiseer je wel dat als hij dan overlijd het geld op kan zijn. Neem een clausule op dat bij de verkoop van het huis jou bedrag wordt overgeheveld naar het goede doel.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je dat ook bewijzen met een bron (zie de reacties)?
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle wat bewijzen en welke reacties?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja waar zullen nu de reacties staan.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewooneengast: het gaat om het feit dat dit zo simpel zou zijn, hier even via een notariële acte. Kun je werkelijk zoiets regelen wat misschien pas over 50 jaar van toepassing is en hoe bepaal je dan nog welk bedrag dat was? Rente op rente of niet?
ronron1212
11 jaar geleden
Die reactie ach daar kijk ik niet naar. Maar ja dat is iets wat je in een notariële acte vastgelegd.