Kan ik mijn vriend mijn geld laten erven (zit in ons huis), maar als hij overlijdt dat geld niet aan zijn erfgenamen erven maar aan een goed doel?

Ik woon samen met mijn vriend en ik heb een aardig bedrag op de bank staan wat ik in ons huis wil stoppen. Als ik overlijdt wil ik dat mijn vriend dat geld in het huis mag laten zitten tot hij overlijdt en dat daarna mijn geld naar een goed doel gaat. Ik wil dus niet dat zijn familie uiteindelijk mijn geld erft. Is dat mogelijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, als je dat zo eenduidig opstelt in je testament bij een notaris zal dat zo geschieden.

Je kunt in je testament een tweetrap opnemen. Dan gaat de erfenis bij jouw overlijden eerst naar je vriend. Als je vriend daarna overlijdt, dan bepaal jij dat hetgeen wat hij van jou geërfd heeft (wat daar dan nog van over is) naar een bepaald goed doel gaat. Je vriend kan dan meer zelf bepalen in een testament waar jouw erfenis naar toe gaat bij zijn overlijden. Toegevoegd na 1 minuut: laatste zin moet zijn: Je vriend kan dan NIET meer zelf bepalen in een testament waar jouw erfenis naar toe gaat bij zijn overlijden.

Alles is mogelijk met een notariële akte. Ga met een notaris praten. Maar realiseer je wel dat als hij dan overlijd het geld op kan zijn. Neem een clausule op dat bij de verkoop van het huis jou bedrag wordt overgeheveld naar het goede doel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100