Is het mogelijk dat je door schulden niet kan reizen vanaf Schiphol?

Ik weet dat het mogelijk is dat je in "gijzeling" genomen wordt om je te dwingen je boetes te betalen, maar is het mogelijk dat je bij Schiphol geweigerd wordt om te vliegen naar een land buiten de EU omdat je bijvoorbeeld achterloopt met betaling van je zorgverzekering/vaste lasten/etc... Is dat een grond voor weigering?

Toegevoegd na 14 minuten:
En waar zou je dit eventueel na kunnen vragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
38.4K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
misschien is het handiger eerst je achterstand in te lopen

Antwoorden (4)

Volgensmij niet, tenzij je in de wettelijke schuldsanering/hulpverlening zit.. Daarnaast waar jij het over hebt zijn schulden bij het CJIB, boetes etc.. Dan kunnen ze je inderdaad gijzelen.. Correct me if i'm wrong.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Achterstand op een lening zal de douane niet veel interesseren. Belastingschulden en openstaande boetes mag je in vrijwel alle gevallen eerst even voldoen. Voordat je aan je daadwerkelijke reis kunt beginnen…

Je moet even onderscheid maken tussen dat wat bij het BKR vermeld staat en dat wat onder de Belastingdienst en het CJIB valt. Want die laatste 2 kunnen wel gezien worden…

Ik denk echter dat het ook afhangt van de hoogte van je boete/schuld.
Als het 100 Euro is, denk ik niet dat je veel te vrezen hebt. Is het een heel groot bedrag, dan vrees ik dat je je vliegtuig niet gaat halen.

http://www.dichtbij.nl/amstelland/regio/artikel/2207613/man-betaalt-op-schiphol-30000-euro-achterstallige-belasting.aspx

Toegevoegd na 14 minuten:
Mocht je het zelf willen navragen dan kan je contact opnemen met het CJIB of Marechaussee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bron spreekt je laatste zin toch (gedeeltelijk) tegen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, bij 100 euro denk ik dat ze niet de moeite nemen om je vast te zetten, maar de persoon in de bron moest 30.000 betalen en die heeft zijn vliegtuig niet gehaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij kon wel z'n reis voortzetten ;-) Maar oke, je hebt gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klop, hij kon zijn reis voortzetten, maar dan niet met het vliegtuig dat hij van plan was te nemen. Tenminste, ik neem niet aan dat je vrijdagmiddag op Schiphol arriveert voor een vliegtuig dat pas op zaterdag gaat :)
ik sprak eind juni 2012 een stel uit belgië dat via schiphol wilde reizen naar de zon. bij de paspoortcontrole gebeurde dit: eerst moest hij een openstaande boete betalen uit april 2011 -ze wisten niet eens dat die boete openstond- en mochten het land niet uit zonder de boete te betalen.
het kan dus heel goed dat als het bekend is via je isbn of sofinr dat je schulden hebt dat je idd niet wegkomt via schiphol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je belastingschulden of openstaande boetes hebt, dan kan het zijn dat de Nederlandse douane je tegenhoudt.

Bij Belastingschulden gaat het om schulden die al in het incassotraject zitten. Dat betekent dat de schuld naar een van de deurwaarders van de Belastingdienst overgegaan is.

Is er een betalingsregeling met de Belastingdienst getroffen, en houd je je er keurig aan, dan zullen ze je niet stoppen.

Voor boetes van het CJIB geldt iets soortgelijks: ze moeten de uiterste betaaldatum voorbij zijn.

Voor particuliere schulden geldt dat dit geen reden is om je tegen te houden.

Hoe het zit met als de acherstallige zorgpremies via het CVZ geïnd wordt weet ik niet. Dat kan je bij het CVZ (en het CJIB) zelf achterhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus als je wil reizen voor de verloopdatum van je boete(s) kan dat nog, maar als je er voorbij bent niet meer?