Mag dit zomaar? Zie omschrijving.

Ik huur all-in. In mijn contract staat dat ik betaal voor de gemeentelijke belastingen. Nu kreeg ik van mijn huurbaas ineens de opdracht om voortaan per maand 40€ extra over te maken voor deze belastingen? Volgens mij kan dit niet...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

In jouw huurcontract staat ook voor hoe lang je het huurt. Als er staat all-in, dan kan hij niet ineens wel 40 euro berekenen voor de belasting, dat staat los van een huurverhoging voor je kamer/woning. Mocht je er niet uitkomen kun je ook contact opnemen met www.consuwijzer.nl

Toegevoegd na 2 uur:
Mocht je niet voldoende inkomen hebben of studeren, is het ook mogelijk kwijtschelding aan te vragen voor de gemeentelijke belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor kwijtschelding moet je doodarm zijn en de aanslag gemeentelijke belasting moet dan wel geadresseerd zijn aan de huurder en niet aan de eigenaar/verhuurder en nogniet zijn betaald.
Geen ruzie maken of stand punten innemen blijf heel vriendelijk ,hoelang huur je daar al en is een verhoging niet redelijk ,de energie en gemeentelijke heffingen zijn ook heftig verhoogt ,dus bekijk het ook van zijn kant ,ga in overleg en probeer te onderhandelen ,breng misschien punten vj zelf in zoals achterstallig onderhoud ,enz kijk ook rond wat een kamer zou kosten kan je btr ga Succes blijf vriendelijk dr kom je het verste mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je met all-in bedoeld dat gas, water en elektra inclusief zijn met een voorschotbedrag en dat je de gemeentelijke heffingen zelf betaald.

Bij de verhuur van een huis dient zowel de huurder als de verhuurder een deel (50%) van de gemeentelijke heffingen te betalen. Bij inschrijving als huurder bij de gemeente wordt deze automatisch op jouw naam geschreven en zal jij deze kosten moeten voldoen. Als de huurovereenkomst all-in is incl. de gemeentelijke heffingen dan zal je deze terug kunnen krijgen van de verhuurder.

Het feit dat de verhuurder nu €40 per maand extra van je wil hebben dat kan natuurlijk niet. Zowel de kosten voor jou (huurder) als de verhuurder stijgen en dit kan hij niet doorberekenen aan jou als dit niet in de huurovereenkomst staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag dat niet zomaar.
Hij zal teneerste moeten specificeren hoe hij aan die €40,- komt.
en ik weet niet of je een kamer huurt of een woning, maar in het geval van een woning ben je sowieso zelf verantwoordelijk voor het betalen van de gemeentelijke belastingen. en dat doet dus niet de huisbaas.
Het ruikt haast naar verkapte huurverhoging.

Laat hem maar gewoon specificeren. daar heb je recht op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, als ie nou kan aantonen dat kosten bedrag X hoger zijn geworden, en hij wil bijvoorbeeld per 1 juli een huurverhoging doorvoeren (tel je punten en kijk of ie dat wel mag), dan kun je altijd nog verder praten.
WOZ
Het Eigenarendeel van de gemeentelijke belastingen is voor de eigenaar. Dat is de WOZ. Voor de huurders is die afgeschaft.
Als de gemeente het pand voor de WOZ te hoog heeft aangeslagen dan zou de eigenaar door de te hoge aanslag niet te bestrijden de fout van de gemeente niet aan de orde hoeven te stellen maar dan ook de gevolgen van zijn fout afwentelen op de huurder.

Kwijtschelding
Voor kwijtschelding moet je doodarm zijn en de aanslag gemeentelijke belasting moet dan wel geadresseerd zijn aan de huurder en niet aan de eigenaar/verhuurder en nog niet zijn betaald.

Voor een toetsing van de huurverhoging wordt naar de kale huur gekeken.
Ik vraag mij af of in dit geval de gemeentelijke belastingen daarin zitten of daarbuiten vallen.

We kunnen er allemaal onze gedachten over hebben, maar we weten niet alles van wat er speelt.
Beter lijkt het om het voor te leggen aan een deskundige bij voorbeeld aan de Woonbond