Moet mijn huis bij een makelaar te koop staan om aanspraak te kunnen maken op aftrek dubbele hypotheeklasten?

Momenteel heb ik een dubbele hypotheek omdat ik een nieuw huis heb en mijn oude huis nog niet heb verkocht. Van de belastingdienst mag ik drie jaar lang voor beide hypotheken de rente fiscaal aftrekken. Is het hierbij noodzakelijk dat mijn oude huis bij een makelaar te koop staat aangeboden of mag ik het ook onderhands te koop aanbieden? De vraag is dus eigenlijk welke criteria de Belastingdienst hiervoor hanteert.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

De voormalige eigen woning moet leeg staan én te koop. Er is geen aanvullende voorwaarde dat bij de verkoop een makelaar moet worden ingeschakeld.

Toegevoegd na 21 minuten:
De voormalige eigen woning moet leeg staan én te koop. Er is geen aanvullende voorwaarde dat bij de verkoop een makelaar moet worden ingeschakeld.
Als u de eigen woning in 2011 te koop hebt gezet is de rente voor deze woning in 2014 dus nog aftrekbaar. Een handig overzicht van aftrekbare jaren van een woning die te koop wordt gezet of een nieuwe woning die leeg staat of in aanbouw is vindt u in de bron.

Let op: als u de eigen woning in 2012 of 2013 te koop hebt gezet geldt vooralsnog het jaar van te koop zetten + de volgende 2 jaren hypotheekrenteaftrek. Zie het schema van Eigen Huis

De Belastingdienst formuleert het zo:
Staat uw vorige woning leeg te koop? Dan kunt u de (hypotheek)rente aftrekken voor deze woning. Tot 2015 kunt u deze rente maximaal 3 jaar aftrekken. Vanaf 2015 kunt u dit nog maar maximaal 2 jaar.
fisbel