Hoe zit het met btw-betaling aan mede-artiesten bij mijn optreden?

Ik ben artiest en heb een kvk. Laatst had ik mede-artiesten bij een optreden. Zij hebben geen kvk. De boeker heeft ondertussen mij de volledige factuur betaald. Ik wil mijn mede-artiesten hun eerlijke deel betalen. Hoe doe ik dit qua btw? Moeten zij btw betalen? Moet ik die zelf er al af halen? Ik hoorde iets over gage-formulieren. Moet ik daar iets mee doen? Google was onduidelijk.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je mede-artiesten hebben geen BTW nummer en kunnen geen BTW afdragen of verrekenen. Wat zij krijgen is 'loon uit overige werkzaamheden'. Aangezien jij BTW-plichtig bent, draag jij alle BTW af (na verrekening met aan anderen betaalde BTW). Het bedrag ex-BTW verdeel jij over jezelf en je mede-artiesten. Ik denk dat het verstandig is om deze afspraken op te schrijven, al is het maar in een email aan alle mede-artiesten. Rekenvoorbeeld voor jezelf en 4 mede-artiesten: Jij hebt 605 euro ontvangen; 105 euro BTW draag je af. Jij en je mede-artiesten hebben nu elk 100 euro inkomsten. Deze 100 euro geef jij weer op bij de inkomstenbelasting.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100