De belastingdienst geeft de volgende informatie:
Wordt u behandeld door een paramedicus? Dan mag u alleen kosten aftrekken voor behandelingen door de volgende paramedici: fysiotherapeut / diëtist / ergotherapeut / logopedist / oefentherapeut / orthoptist / podotherapeut / mondhygiënist / huidtherapeut

Vaak specialiseren fysiotherapeuten zich en geven fysiotherapie op haptonomische basis. De fysiotherapeut behandelt niet alleen de fysieke klacht, maar zoekt ook naar de achterliggende oorzaak hiervan. Zoekt naar de emotionele oorzaken of gevolgen van die klacht.  Als u behandelt wordt door een paramedicus met specialisatie haptonomie en de paramedicus is ingeschreven in het zogenaamde BIG-register, dan zal de belastingdienst zonder meer de niet vergoede kosten van de haptonomie vergoeden.

Belangrijk is dus wat voor opleiding en achtergrond de haptonoom heeft.
fisbel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat had ik zelf ook al gevonden, maar dat helpt mij niet verder. Daarnaast heb ik hwt over een haptotherapeut en niet over een haptonoom.
fisbel
8 jaar geleden
Iedereen mag een bord aan de deur ophangen met haptotherapeut. Te vergelijken met belastingadviseur, eveneens geen beschermde beroepstitel. U zult voor de aftrekbaarheid van de therapiekosten moeten nagaan of uw haptotherapeut een GZ-haptotherapeut is. Een GZ-Haptotherapeut heeft een 4-5 jarige therapieopleiding gevolgd en moet voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Alleen GZ-Haptotherapeuten kunnen zich inschrijven bij de Vereniging voor Haptoherapeuten. Veel haptotherapeuten zijn geregistreerd in het BIG-register (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) of in kwaliteitsregisters van het KNGF (Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie) U kunt zoeken in het bigregister of uw therapeut hierin in vermeld. Er kan op diverse manieren gezocht worden
https://www.bigregister.nl/zoeken/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn haptotherapeut is big geregistreerd en werd ook deels vergoed door mijn ziektekosten verzekering.
fisbel
8 jaar geleden
Geen probleem - eigen kosten zijn aftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@fisbel en de kosten voor bv chiropractor en de sporttherapeut in Italë die mij opgekalefaterd heeft in zes behandelingen in 10 dagen nadat ik bij bergklimmen naar beneden gleed. (nou ja, gleed).