Is een zorgverzekering verplicht of niet?

Na wat vergelijkingen ben ik erachter gekomen dat zorgverzekeringen voor mij eigenlijk alleen maar duurder worden in plaats van goedkoper. Het meest goedkoop is eigenlijk om mij niet meer te laten verzekeren. Ik weet alleen niet of dat mag. Is een zorgverzekering verplicht of niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In aanvulling op de vorige antwoorden: een BASISverzekering is verplicht - als je wilt, en als je dat kunt betalen als je zorg nodig hebt: neem een hoog eigen risico, dan is je premie lager. Verder is er in de ziektekostenverzekeringen nog wel iets van solidariteit overgebleven: als alleen mensen zich zouden verzekeren die (verwachten) zorg nodig (te) hebben, wordt het nóg meer onbetaalbaar. Als je helemaal geen zorg nodig hebt (lucky you!) betaal je mee voor degenen die "duurder zijn" dan jij - en anderen betalen weer mee voor jou, als jij meer zorg nodig gaat krijgen...

Een zorgverzekering is verplicht en maar goed ook hoe wil je de kosten betalen als je in eens ernstig ziek wordt of een ongeluk krijgt en langdurige zorg nodig hebt.

Je bent verplicht je te verzekeren. Maar als je denkt dat je volgend jaar weinig ziektekosten hebt, kun je je veel goedkoper verzekeren in plaats van duurder door een hoog eigen risico te kiezen. Dan betaal je maar € 86,-.

Bronnen:
https://www.zorgwijzer.nl/zorgvergelijker/...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100