Hoe kan ik weten wat voor verzekeringen iemand heeft?

Stal dat mijn neef overlijdt, altijd vrijgezel geweest en geen broers of zusters. Ik neem op me om de uitvaart te regelen. Hoe weet ik dan of hij een uitvaartverzekering had?

een jaar geleden
1.9K
SentWierda
een jaar geleden
Heeft jouw neef ooit een testament laten maken?
Zo ja, dan staat daarin wie zijn erfgenamen zijn en wie hij heeft benoemd tot executeur. De executeur is automatisch degene die de uitvaart regelt..
Of er een testament is, kan worden opgevraagd bij het Centraal Testamentenregister (CTR).
tinus1969
een jaar geleden
Maar de executeur weet dan nog steeds niet of/welke verzekering die overledene had.

Antwoorden (4)

Toen mijn vader 20 jaar geleden overleed zocht de door ons ingeschakelde uitvaartonderneming dat uit.
Er bleek ergens nog een polis te zijn waar wij, de nabestaanden, niets van wisten.
een jaar geleden
Je zou de neef nu al kunnen vragen of er zo'n verzekering is. Waarom pas gaan uitzoeken als het te laat is?

Verder biedt de link nog wat adviezen om, na overlijden, te achterhalen of er een polis is/was.
* kijk in de administratie
* bekijk bankafschriften: als er een polis is, is er tenslotte voor betaald. Tenzij deze ondertussen premievrij is.
* is er een tussenpersoon die verzekeringen regelde? Neem daar contact mee op.
* Raadpleeg het Verbond van Verzekeraars (zie genoemde voorwaarden)
een jaar geleden
Hiervoor is inderdaad een recent wetsvoorstel gedaan. Je kunt het anders niet weten:
Als verzekeraars reden hebben om aan te nemen dat een verzekering uitgekeerd zou moeten worden, maar nog geen claim hebben ontvangen, gaan ze – ook in de huidige situatie – zelf op zoek. Dat is bijvoorbeeld het geval als de uitkeringsdatum van een levensverzekering is bereikt, maar post retour komt. Of als een verzekerde al 110 jaar oud zou zijn en er nog geen overlijden is gemeld.
een jaar geleden
Ligt er aan. Soms heeft iemand netjes een map aangelegd van belangrijke papieren en kan je het makkelijk vinden. Nu alles steeds meer digitaal gaat, is die kans wel kleiner. Anders in bankafschriften. Bedenk ook dat iemand soms meer polissen kan hebben.
Kan handig zijn om het over dat soort dingen te hebben. Ook over wat iemands wensen zijn voor een uitvaart. Soms heeft iemand dat ook vastgelegd maar lang niet altijd.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden