Is een werkgever verplicht je reiskostenvergoeding te betalen?

Ik woon 21 km van mijn werk vandaan en vraag me af of mijn werkgever verplicht is reiskostenvergoeding te betalen.

Toegevoegd na 2 uur:
Voor zover ik weet val ik onder de cao voor de kleinmetaal.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.2K

Antwoorden (6)

Nee. Daarover staan meestal afspraken in de cao.
Als dat niet zo is, zul je erover moeten onderhandelen.

Toegevoegd na 38 seconden:
we hebben het over woon-werkverkeer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt er aan of jij onder een CAO valt, indien dat zo is dan moet de werkgever zich houden aan wat er in die CAO staat.
Val je niet onder een CAO dan is de werkgever ook niet iets verplicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor zover ik weet val ik onder de cao voor de kleinmetaal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dat zo is kan je die CAO hier downloaden.
http://www.cnvvakmensen.nl/fileadmin/bestanden/caos/metaaltechniek/doc/Cao_Metaalbewerkingsbedrijven2011-2013.pdf
Op pagina 54 vind je alles over reis en onkostenvergoedingen
Ligt inderdaad onder wat voor CAO je valt.

Gebruikelijk is dat de eerste 10 km voor je zelf zijn.
De kilometerds daaroverheen krijg je vergoed.

In jouw geval zou dat 11 km vergoeding zijn.

Bespreken met je baas dus !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas, een werkgever is dit niet verplicht. En de CAO kleinmetaal spreekt alleen over reiskosten gemaakt voor de werkgever (dus onder werktijd, in opdracht van de werkgever).
Reiskosten voor woon-werkverkeer horen daar niet bij, die vallen niet onder werktijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de 'populaire versie' van de CAO Metaal & Techniek 2011-2013 zoals deze door FNV Bondgenoten is uitgegeven, staat dit:

"Vergoeding van reiskosten
De reiskosten voor het woon /werkverkeer hoeven niet vergoed te worden. Het is wel mogelijk om een regeling te treffen met de werkgever. Bij karweiwerk worden
in ieder geval de kosten die meer zijn dan die voor het woon werkverkeer vergoed. Of u daarbij gebruik maakt van het openbaar vervoer (met de daarvoor gemaakte
kosten) of dat u met eigen vervoer reist - altijd moet er sprake zijn van een door de werkgever te betalen ‘redelijke vergoeding’.

Kortom, volgens de CAO hoeven de reiskosten niet door de werkgever vergoed te worden. Maar de werknemer kan wel een regeling treffen met de werkgever. Het is dus de moeite waard om dit eens aan hem voor te leggen, bijv. via de ondernemingsraad of, als het bedrijf die niet heeft, de personeelsvertegenwoordiging.
Computoon
11 jaar geleden
nee, de werkgever is dat niet verplicht.
veel mensen zouden er niet om durven vragen, in deze tijd van crisis en schaarse banen
ik niet in elk geval