Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik een uitkering krijgen?

Ik ben 21 jaar en langdurig ziek.
Ik studeerde toen ik ziek werd.
Ik heb nooit gewerkt.
Ik woon nog thuis
(in verband met de ziekte, is een eigen plek belangrijk maar dat moet wel betaald worden)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welk land?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft voor een wa jong niet uit huis te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Echtniet: Is nodig in verband met de ziekte, zegt VS. Dat staat op zich los van die uitkering natuurlijk, behalve dat er een inkomen nodig is eer je op jezelf kunt wonen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Als je in Nederland woont, kun je een WAJONG aanvragen. Er wordt dan heel kritisch gekeken naar wat je nog wel kunt en je krijgt hulp om dat te bereiken. Als het echt niet kan, krijg je een uitkering.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk wel. Wélke uitkering, dat hangt af van je precieze situatie. De Wajong wordt hier al genoemd: die kan van toepassing zijn als je uitvalt tijdens je studie. Voorwaarde is dan wel dat je in het jaar voor je arbeidsongeschikt was, minimaal zes maanden gestudeerd moet hebben. Ook moet je minimaal 25% arbeidsongeschikt zijn, en geldt er een wachttijd van een jaar. Dus als je in aanmerking komt voor Wajong, kom je daar pas voor in aanmerking als je een jaar arbeidsongeschikt bent. Na dat jaar moet het ook nog eens zo zijn dat de verwachting is dat je niet binnen een jaar zult herstellen.