Kan ik een uitkering krijgen?

Ik ben 21 jaar en langdurig ziek.
Ik studeerde toen ik ziek werd.
Ik heb nooit gewerkt.
Ik woon nog thuis
(in verband met de ziekte, is een eigen plek belangrijk maar dat moet wel betaald worden)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welk land?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft voor een wa jong niet uit huis te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Echtniet: Is nodig in verband met de ziekte, zegt VS. Dat staat op zich los van die uitkering natuurlijk, behalve dat er een inkomen nodig is eer je op jezelf kunt wonen.

Antwoorden (2)

Als je in Nederland woont, kun je een WAJONG aanvragen. Er wordt dan heel kritisch gekeken naar wat je nog wel kunt en je krijgt hulp om dat te bereiken. Als het echt niet kan, krijg je een uitkering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk wel. Wélke uitkering, dat hangt af van je precieze situatie. De Wajong wordt hier al genoemd: die kan van toepassing zijn als je uitvalt tijdens je studie. Voorwaarde is dan wel dat je in het jaar voor je arbeidsongeschikt was, minimaal zes maanden gestudeerd moet hebben. Ook moet je minimaal 25% arbeidsongeschikt zijn, en geldt er een wachttijd van een jaar. Dus als je in aanmerking komt voor Wajong, kom je daar pas voor in aanmerking als je een jaar arbeidsongeschikt bent. Na dat jaar moet het ook nog eens zo zijn dat de verwachting is dat je niet binnen een jaar zult herstellen.

Het zou dus goed kunnen dat je in aanmerking komt voor Wajong, maar hoe dan ook krijg je dan te maken met een wachttijd. Tijdens die wachttijd - of als je toch níet in aanmerking zou komen voor Wajong - kun je een beroep doen op de WWB, wet werk en Bijstand. Qua inkomen scheelt dat niet veel met Wajong (in elk geval niet als je ook toeslag krijgt), maar vanuit de Wajong zijn meer reïntegratiemogelijkheden, en de Wajong heeft geen partner- of vermogenstoets. De Bijstand kent een sollicitatieplicht, dat betekent dat je verplicht bent om op zoek te gaan naar werk en om geschikt werk aan te nemen. Als je ziek bent en niet kunt werken, kan de gemeente je hier ontheffing voor verlenen. Je zult dan meestal beoordeeld worden door een onafhankelijk arts, die in kaart brengt wat jouw mogelijkheden zijn en óf en in hoeverre jij belastbaar bent voor werk.

Als je Wajong wilt aanvragen, dan raadt het UWV aan om dit te doen zo'n negen maanden nadat je arbeidsongeschikt bent geworden. Dan is er genoeg tijd om je aanvraag te beoordelen voor het jaar wachttijd voorbij is. Kijk voor meer informatie eens op de site van het UWV: http://www.uwv.nl/wajong/klantproces/wat_is_wajong.aspx . Een WWB-uitkering vraag je trouwens aan bij de sociale dienst van je gemeente. Zolang je thuis woont kun je wel Bijstand krijgen maar geen toeslag omdat je minder kosten hebt als je een huishouden deelt met anderen. Als je deze kosten niet (meer) kunt delen, kan de gemeente een toeslag verstrekken zodat de uitkering maximaal 70% van het minimumloon bedraagt. In veel gemeentes is de toeslag echter lager voor jongeren, dus laat je goed informeren als je op jezelf wilt/moet. Ook wat betreft eventuele zorg die je nodig hebt. En krijg je al zorgtoeslag? Daar heb je sowieso recht op als je geen inkomen hebt, dus vraag dat aan bij de Belastingdienst als je dat nog niet gedaan had.